Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Beugen aan huis. Middels een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Volkswagen ID.3 Pure of jouw Renault Zoe ZE50 R135. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl tref je uitgebreide informatie over betrouwbare type laadpalen, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €965.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Beugen
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de BMW i4 gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Beugen kopen is iets wat we steeds meer zien. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een goed geladen accu. Daarbij is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kWh prijs voor de stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder bespreken we inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Beugen. Zie ook aanvullende informatie over Beste elektrische auto.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Beugen kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale vermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Beugen. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Overigens ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Beugen.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Innovatieve functies
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf delen we alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Beugen vergelijken
De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €700 tot en met €3450. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme laadpunten met innovatieve snufjes als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Beugen. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €545- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €545- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €700- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €855- €1030
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Overweeg ook: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Beugen komen uit tussen de €450 – €1900. De prijs wordt bepaald door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €4,25 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind ervaren vakmannen uit jouw regio.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1118 kilometer per maand. Hiermee becijferen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Beugen):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €117,39 | €1408,68 |
Elektrisch | €0,041 | €45,84 | €550,06 |
Besparing | €0,064 | €71,55 | €858,62 |
Laadpaal aanvragen gemeente Boxmeer
Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Beugen aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze overwegen daarbij zaken als toegankelijkheid en geschatte drukte. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Meer details vind je op www.boxmeer.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Milieu.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Beugen zijn aanwezig. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,295 tot €0,570 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart doorzoek je de openbare laadstations in Beugen. Bekijk ook laadmogelijkheden en installateurs in Vortum-Mullem, Groeningen, Overloon, Holthees en Maashees.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je werk is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €1050 & €2400. De totaalprijs wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Engie, Budget energie, Eneco, Energiedirect en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,60 p/100 km. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €9,90 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe werkt de installatie?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Beugen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Beugen kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan zijn zo’n €1075. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Beugen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Boxmeer heeft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil vlakbij jouw woning kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.boxmeer.nl.