Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Prinsenbeek aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw CUPRA el-Born of Porsche Taycan 4S. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Middels onze vergelijker ontdek je bruikbare informatie over verschillende soorten laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €980.
- Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal leveranciers Prinsenbeek vergelijken november 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Breda
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- FAQ – Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Prinsenbeek
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Mercedes EQA kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Prinsenbeek kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Daarbij is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop bespreken we tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Prinsenbeek. Op EVplan.nl lees je ook meer over Betrouwbare laadpaal.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Prinsenbeek kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een montagepaal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt eenvoudig deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Prinsenbeek. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een oplaadpaal aan huis?
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarnaast ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Prinsenbeek.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hieronder bekijk jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Prinsenbeek vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €900 en €3250. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Tevens zien we steeds meer slimme stations met leuke functies als gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Prinsenbeek. Type laadpaal Vermogen Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €515- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €530- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €665- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €850- €990
Populaire systemen
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Prinsenbeek wisselen tussen de €310 en €2200. Deze prijs komt tot stand door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementskosten laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €3,00 per maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Gast Tarief instellen.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vergelijk erkende verkooppunten uit jouw gemeente.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1078 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers verwachten we wat je kunt besparen. In ons voorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Prinsenbeek):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €150,92 | €1811,04 |
Elektrisch | €0,048 | €51,74 | €620,93 |
Besparing | €0,092 | €99,18 | €1190,11 |
Laadpaal aanvragen gemeente Breda
Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Prinsenbeek aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor aspecten zoals zichtbaarheid en veiligheid. Elke EV-eigenaar mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer informatie is beschikbaar op www.breda.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Hybride voertuigen.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Prinsenbeek zijn 24/7 actief. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten wisselen tussen de €0,265 en €0,580 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje doorzoek jij de openbare laadstations in Prinsenbeek. Vind ook laadplekken en installateurs in Willemstad, Oudemolen, Heijningen, Fijnaart en Klundert.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een gebouw met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €875 & €2200. De totale investering wordt bepaald door welk merk je kiest (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat betaal ik voor een volle accu?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Engie, Eneco, Budget energie, Energiedirect, NLE en PowerPeers, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,70 p/100 km. Belangrijk: een benzineauto kost je zo’n €10,25 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Prinsenbeek plaatst het als wallbox aan de muur of op een montagepaal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Prinsenbeek kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service zijn circa €1100. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 is vooral te zien bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste gangbare elektrische auto’s in Prinsenbeek kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Breda verstrekt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt dichtbij jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.breda.nl.