Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Rha aan huis. Via een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of Mercedes EQV 300 Lang. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en je hebt het snel terugverdiend. Op deze website vind je extra informatie over geschikte soorten laadpunten, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €930.
- Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Rha
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals de MG ZS EV kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Rha kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en uiteraard de verbruikte stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Rha. Op deze website lees je ook meer over Laadpaal plaatsen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Rha kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je bevestigt ‘m op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil werkt met een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Rha. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien moet je opletten dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het handige van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbij oogt het minder rommelig en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het grote nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Rha.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden twee soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.
Smart toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk bekijk jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Rha vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €900 tot en met €3175. De prijs hangt vooral af van het laadvermogen van het systeem. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder onderscheiden we slimme laadpunten met leuke functies als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Rha. Laadpaal type Laadvermogen Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €505- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €510- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €670- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €880- €1065
Betrouwbare producten
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Andere mogelijkheden: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rha wisselen tussen de €330 en ongeveer €2075. Deze prijs komt tot stand door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het terrein, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Eventueel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €3,25 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind betrouwbare leveranciers uit jouw streek.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Onderstaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1142 kilometer (maandelijks). Hiermee calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rha):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €159,88 | €1918,56 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €54,82 | €657,79 |
Besparing | €0,092 | €105,06 | €1260,77 |
Laadpaal aanvragen gemeente Bronckhorst
Heb je een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Rha aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Meer informatie vind je op www.bronckhorst.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto prive rijden.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Rha vind je op steeds meer plekken. Iedereen kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten wisselen tussen de €0,235 tot wel €0,610 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de afbeelding hieronder treft jij de openbare laadstations in Rha. Vergelijk ook laadzuilen en installatiebedrijven in Baak, Steenderen, Almen, Harfsen en Kring van Dorth.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor je personeel en relaties. Bezit je een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Verder kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een individueel laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €800 – €2425. De definitieve prijs wordt bepaald door welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Energiedirect, Engie, Eneco, Essent en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,05 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een benzine aangedreven auto kost al gauw €10,20 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Rha plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een speciale paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Rha kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen circa €825. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. De bekende elektrische auto’s in Rha dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Bronckhorst heeft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.bronckhorst.nl.