Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een privé laadpaal in Zelhem aan huis. D.m.v. een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge en/of Mercedes EQV 300 Lang. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Op deze pagina vind je handige informatie over meerdere laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs uit jouw omgeving.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €970.
- Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Zelhem
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV zoals de Volkswagen ID.3 Pro S kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Zelhem kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Eveneens is het vele malen goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Op deze pagina kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten wat betreft laadpaal laten installeren in Zelhem. Zie ook onze informatie over Actieradius.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Zelhem kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een stevige paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie werkt met een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Zelhem. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij moet je er rekening mee houden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat er een extra stap is als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Zelhem.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme functies
De huidige oplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf tref je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Zelhem vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €575 en €3125. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens zijn er slimme palen met extra’s als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Zelhem. Type laadpaal Vermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €520- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €520- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €695- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €870- €980
Goede leveranciers
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere opties: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zelhem variëren van €430 en +/- €2050. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €6,50 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Automatische firmware-updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind betrouwbare leveranciers uit jouw regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Onderstaand hebben wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1084 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zelhem):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €135,50 | €1626,00 |
Elektrisch | €0,045 | €48,78 | €585,36 |
Besparing | €0,080 | €86,72 | €1040,64 |
Laadpaal aanvragen gemeente Bronckhorst
Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Zelhem aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie vind je op www.bronckhorst.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Laadpalen vergelijken.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Zelhem zien we steeds meer. Elke weggebruiker kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten variëren tussen de €0,290 – €0,575 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder doorzoek je de openbare laadstations in Zelhem. Bekijk ook oplaadplekken en verkooppunten in Gaanderen, Hummelo, Laag-Keppel, Hoog-Keppel en Drempt.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Bovendien kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Het aankopen van een laadpaal incl. de benodigde installatie zit zo tussen de €1050 en €2575. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, Budget energie, Energiedirect, Essent, Engie en Oxxio, Pure energie, Vandebron, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,25 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost al gauw €10,00 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Zelhem plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zelhem zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan zijn zo’n €950. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese leveranciers. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Zelhem zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Bronckhorst heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of het laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.bronckhorst.nl.