De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een handige laadpaal in Odijk aan huis. Door middel van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Dacia Spring Electric & Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is een stuk voordeliger. Hier zoek je uitgebreide informatie over populaire soorten laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Rijden zonder kosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €915.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Odijk vergelijken november 2024
- Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Bunnik
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor bedrijven
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Odijk
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. een BMW iX3 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Odijk kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je hebt dan elk moment van de dag een optimale actieradius. Daarnaast is het veel betaalbaarder dan een publiek laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? Op deze pagina bieden wij een aantal kooptips wat betreft laadpaal laten installeren in Odijk. Of klik door voor meer informatie over Energieleverancier.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Odijk installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal is compatibel met een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Odijk. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien kan het zijn dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Odijk.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit is praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Odijk vergelijken
De kosten van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €925 t/m €3125. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Verder zijn er allerlei slimme palen met leuke extra’s als Hub/Satellite die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Odijk. Laadstation type Capaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €515- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €525- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €655- €780 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €865- €1040
Betrouwbare systemen
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Odijk schommelen tussen de € 410 en plus minus €2200. Dit hangt af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Informatie over laadpassen
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €6,50 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Check erkende deskundigen uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1138 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Odijk):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €159,32 | €1911,84 |
Elektrisch | €0,048 | €54,62 | €655,49 |
Besparing | €0,092 | €104,70 | €1256,35 |
Laadpaal aanvragen gemeente Bunnik
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Odijk aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij facetten als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Meer informatie vind je op www.bunnik.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpaal installatie.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Odijk zijn 24/7 actief. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten wisselen tussen de €0,300 tot wel €0,575 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema treft je de openbare laadstations in Odijk. Doorzoek daarnaast laadplekken en verkooppunten in Driebergen-Rijsenburg, Overberg, Amerongen, Leersum en Maarsbergen.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Zoek je naar opties voor een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatiewerk varieert qua prijs tussen de €900 – €2100. De totale investering komt tot stand door het type laadpaal (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Energiedirect, NLE, Engie, Essent en PowerPeers, Oxxio, Pure energie, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,55 p/100 km. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €10,15 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 behoeft 12 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Odijk monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Moderne EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Odijk kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor zijn circa €1125. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese leveranciers. De meeste gangbare elektrische auto’s in Odijk hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Bunnik heeft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Zie ook www.bunnik.nl.