Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een privé laadpaal in Bunschoten-Spakenburg aan huis. Door middel van een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 Sportback e-tron en/of Porsche Taycan Cross Turismo. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website check je waardevolle informatie over meerdere soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €935.
- Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Bunschoten-Spakenburg vergelijken november 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Bunschoten
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Bunschoten-Spakenburg
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV als o.a. een CUPRA el-Born kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Bunschoten-Spakenburg kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn situatie? Hierbij bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Bunschoten-Spakenburg. Zie ook aanvullende informatie over Milieu.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Bunschoten-Spakenburg kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie kan laden met de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Bunschoten-Spakenburg. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde kan het zijn dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Evenzeer oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Bunschoten-Spakenburg.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand delen we alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Bunschoten-Spakenburg vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €900 tot en met €3000. Het prijskaartje hangt met name af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook onderscheiden we slimme laadpunten met functies als Dynamic Load Balancing die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Bunschoten-Spakenburg. Type laadstation Laadcapaciteit Tijd volle batterij Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €535- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €500- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €695- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €840- €980
Populaire producten
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Ook interessant: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bunschoten-Spakenburg wisselen tussen de €310 & €2125. Dit is afhankelijk van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Informatie over laadpassen
Bij steeds meer services wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €5,75 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatische facturering en verrekening.
- Gastgebruik toestaan.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek populaire leveranciers uit jouw omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1108 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bunschoten-Spakenburg):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €110,80 | €1329,60 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €44,32 | €531,84 |
Besparing | €0,060 | €66,48 | €797,76 |
Laadpaal aanvragen gemeente Bunschoten
Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Bunschoten-Spakenburg aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken variabelen als toegankelijkheid en veiligheid. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle details is ook te lezen op www.bunschoten.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Vergelijk laadpassen.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Bunschoten-Spakenburg zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De kosten bedragen tussen de €0,235 en €0,590 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart zie je alle openbare laadstations in Bunschoten-Spakenburg. Bekijk ook oplaadplekken en aanbieders in Lage Vuursche, Hollandsche Rading, Maartensdijk, Groenekan en Bosch en Duin.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is relevant voor werknemers en klanten. Heb je een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief de installatieservice zit zo tussen de €750 & €2550. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadpaal (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Eneco, Engie, Essent, Budget energie en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,05 p/100 km. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €10,25 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Bunschoten-Spakenburg monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een stevige paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Bunschoten-Spakenburg kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor zijn zo’n €850. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel van de bekende elektrische auto’s in Bunschoten-Spakenburg dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Bunschoten verschaft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil dichtbij jouw woning kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.bunschoten.nl.