Laadpaal Akersloot

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Akersloot aan huis. Dankzij een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi Q4 Sportback e-tron of Audi e-tron Sportback 50 quattro. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker bekijk je uitgebreide informatie over betrouwbare laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €900.
  • Een privaat laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Akersloot

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV zoals de Mini Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Akersloot kopen is een zeer interessante optie. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Verder is het een stuk goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop kan je aan de slag met tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Akersloot. Of klik door voor meer informatie over Smart Charging.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Akersloot kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een montagepaal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Akersloot. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadpunt aan huis

De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Akersloot.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je hebt de keuze uit 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit is praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Smart functies
De huidige oplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Akersloot vergelijken

De kosten van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €800 tot +/- €3450. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook kan je kiezen voor slimme laadpunten met leuke features als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Akersloot.

Type laadstationLaadvermogenOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€515- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€530- €650
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€660- €770
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€830- €995
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede leveranciers

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
  14. Andere opties: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Akersloot bedragen tussen de €320 en plus minus €1800. De prijs wordt bepaald door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementsprijzen laadpassen
Hedendaags wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €4,00 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis kopen?

Zoek populaire leveranciers uit jouw omgeving.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina tonen we een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1049 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde becijferen we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Akersloot):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
TypePrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,150€157,35€1888,20
Elektrisch rijden€0,050€52,45€629,40
Besparing€0,100€104,90€1258,80
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Castricum

Een elektrische auto gekocht, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Akersloot aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-eigenaar kan hier gebruik van maken. Alle details is beschikbaar gesteld op www.castricum.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Actieradius.

Openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Akersloot kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een laadpas kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten wisselen tussen de €0,285 tot €0,610 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart onderzoek je de openbare laadstations in Akersloot. Vergelijk ook laadplekken en installateurs in Limmen, Groet, Schoorl, Bergen aan Zee en Bergen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden akersloot-1921

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Beschik je over een gebouw met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €1000 – €2000. De uiteindelijke kostprijs wordt grotendeels bepaalt door af het type laadstation (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, NLE, Engie, Eneco, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,95 per 100 kilometer. Goed om te weten: een auto met benzinemotor kost al gauw €9,95 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Holland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Akersloot monteert het als wallbox of op een bevestigingspaal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige elektrische auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Akersloot zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen circa €975. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Akersloot kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Castricum verstrekt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Zie ook www.castricum.nl.

Plaats een reactie