Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in de Woude aan huis. Met behulp van jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw CUPRA el-Born en/of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl zoek je waardevolle informatie over betrouwbare type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €900.
- Een laadstation op eigen grond verdien je al binnen 7 jaar terug.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen de Woude
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Jouw elektrische auto opladen zoals een Volkswagen ID.4 1st is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal de Woude kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Tevens is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en de kosten van jouw eigen stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop check je bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in de Woude. Zie ook onze informatie over Private lease elektrische auto.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation de Woude installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt tegen geringe kosten de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in de Woude. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het grootste gemak van de vaste variant is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte kan het zijn dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de vrijheid in het opladen. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Overigens heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je jouw auto gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in de Woude.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je meer informatie over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur de Woude vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €900 – €3275. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder zijn er allerlei slimme stations met extra opties als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal de Woude. Type laadpaal Vermogen Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €540- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €505- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €680- €790 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €865- €970
Goede merken
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in de Woude variëren van €300 – €1925. Dit hangt af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €7,25 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Achterhaal erkende installatiebedrijven uit jouw regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1086 km (maandelijks). Met dit getal calculeren we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in de Woude):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €141,18 | €1694,16 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €49,96 | €599,47 |
Besparing | €0,084 | €91,22 | €1094,69 |
Laadpaal aanvragen gemeente Castricum
Een elektrische auto gekocht, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in de Woude aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken zaken als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details is beschikbaar gesteld op www.castricum.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Bijtelling.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in de Woude zijn er veel. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,295 en €0,560 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart vind jij de openbare laadstations in de Woude. Check tevens oplaadpunten en installatiebedrijven in Starnmeer, Oost-Graftdijk, West-Graftdijk, Noordeinde en Graft.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een kantoor of bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Jouw eigen laadpaal voor huis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €1075 – €2175. De definitieve prijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadstation (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Energiedirect, Eneco, Essent, Budget energie, Engie en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,05 p/100 km. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €10,00 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in de Woude zet het als wallbox tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve types worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in de Woude kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €900. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we met name terug bij de Europese merken. De meeste beschikbare elektrische auto’s in de Woude dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Castricum verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil dichtbij jouw huis kan komen. Voor meer informatie zie www.castricum.nl.