Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in t Haantje aan huis. Middels jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mini Electric & Renault Zoe ZE50 R135. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier vind je bruikbare informatie over verschillende soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €895.
- Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal specialisten t Haantje vergelijken november 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Coevorden
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen t Haantje
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV zoals een CUPRA el-Born gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal t Haantje kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een 100% actieradius. Daarnaast is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in t Haantje. Op EVplan.nl lees je ook meer over Duurzame mobiliteit.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation t Haantje kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je bevestigt ‘m op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal werkt met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in t Haantje. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadstation aan huis
Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in t Haantje.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Bijgaand tref je meer informatie over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur t Haantje vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €550 tot en met €3300. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast zijn er allerlei slimme wallboxen en palen met leuke features als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal t Haantje. Type station Capaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €545- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €520- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €700- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €830- €995
Betrouwbare systemen
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in t Haantje schommelen tussen de € 330 – €1950. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het perceel, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Informatie over laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €4,00 per maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vergelijk betrouwbare installateurs uit jouw omgeving.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1139 kilometer per maand. Met dit aantal kilometers verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in t Haantje):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €125,29 | €1503,48 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €47,84 | €574,06 |
Besparing | €0,068 | €77,45 | €929,42 |
Laadpaal aanvragen gemeente Coevorden
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in t Haantje aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor zaken als bereikbaarheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle info is te vinden op www.coevorden.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Betrouwbare laadpassen.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in t Haantje zijn er voldoende. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven wisselen tussen de €0,265 en €0,580 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje check je de openbare laadstations in t Haantje. Op deze site vind je ook oplaadplekken en leveranciers in Noord-Sleen, Holsloot, Veenoord, Erm en Diphoorn.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je werk is relevant voor personeel of bezoekers. Betreft het een pand met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie kost +/- tussen de €925 en €2050. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van welk merk je kiest (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, Budget energie, Engie, Eneco en Vandebron, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,80 p/100 km. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €9,60 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in t Haantje zet het laadstation vast tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 220V (1-fase). Nieuwere types vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in t Haantje zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €975. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese leveranciers. Veel van de favoriete elektrische auto’s in t Haantje kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Coevorden biedt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het laadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.coevorden.nl.