Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Budel-Dorplein aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus & Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker zoek je praktische informatie over meerdere laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoper autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €950.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal installatiebedrijven Budel-Dorplein vergelijken november 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Cranendonck
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Budel-Dorplein
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals de Mercedes EQA kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Budel-Dorplein kopen is een goede investering. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Tevens is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Hieronder check je een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Budel-Dorplein. Zie ook onze informatie over Smart Charging.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Budel-Dorplein installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Tegen een kleine meerprijs kan je dit laten aanleggen door een elektricien in Budel-Dorplein. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Losse of vaste kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Opladen kan altijd en overal met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Budel-Dorplein.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk bekijk jij meer info over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Budel-Dorplein vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €700 t/m €3000. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme opladers met extra’s als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Budel-Dorplein. Type station Laadcapaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €510- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €550- €635 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €685- €780 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €865- €985
Bekende systemen
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Andere opties: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Budel-Dorplein variëren van €430 & €2050. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €2,50 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek goede verkooppunten uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1173 km per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Budel-Dorplein):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €123,17 | €1477,98 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €48,09 | €577,12 |
Besparing | €0,064 | €75,07 | €900,86 |
Laadpaal aanvragen gemeente Cranendonck
Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Budel-Dorplein aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij factoren als toegankelijkheid en veiligheid. Elk huishouden mag het gebruiken. Alle info is te vinden op www.cranendonck.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Actieradius.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Budel-Dorplein zijn aanwezig. Iedereen met een EV kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen bedragen tussen de €0,235 en €0,620 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder doorzoek je de openbare laadstations in Budel-Dorplein. Bekijk ook laadmogelijkheden en verkopers in Budel-Schoot, Budel, Wessem, Thorn en Neeritter.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal aan huis kopen met daarbij de installatie zit zo tussen de €925 en €2575. De definitieve prijs is afhankelijk van het soort systeem (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, NLE, Engie, Essent, Budget energie en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,95 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost al gauw €10,15 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Budel-Dorplein monteert het als wallbox of op een paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Budel-Dorplein kan dit allemaal regelen. De prijzen van deze service liggen rond de €1050. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit Europa. De meeste gangbare elektrische auto’s in Budel-Dorplein kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Cranendonck verstrekt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de paal nabij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.cranendonck.nl.