Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Overweeg dan zeker eens een 100% eigen laadpaal in Haps aan huis. Op basis van een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh en/of Porsche Taycan 4S. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Middels onze vergelijker ontdek je handige informatie over betrouwbare type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €990.
- Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Inhoudsopgave
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installateurs Haps vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Cuijk
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Haps
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. een BMW i4 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Haps kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Tevens is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning en auto? Verderop delen we inhoudelijke informatie en tips voor laadpaal laten installeren in Haps. Of klik door voor meer informatie over Laadpalen.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Haps kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je installeert het op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase aansluiting draait op de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Haps. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij is het goed om je te bedenken dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Haps.
Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkelvoudige paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.
Smart functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Haps vergelijken
De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €650 tot en met €3100. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme opladers met innovatieve mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Haps. Type laadpaal Laadvermogen Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €550- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €535- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €660- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €860- €920
Bekende leveranciers
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Haps liggen tussen de €450 & €2125. Dit wordt grotendeels bepaalt door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €4,00 op maandbasis.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Check betrouwbare vakmannen uit jouw gemeente.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1053 kilometer (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt begroten we wat de mogelijke besparing zal zijn. Daarbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Haps):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €115,83 | €1389,96 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €44,23 | €530,71 |
Besparing | €0,068 | €71,60 | €859,25 |
Laadpaal aanvragen gemeente Cuijk
Heb je een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Haps aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij factoren als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-eigenaar mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle info kan je bekijken op www.cuijk.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel Nederlandse gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrische auto leasen.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Haps zijn er veel. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten wisselen tussen de €0,290 tot €0,565 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Haps. Vergelijk ook laadzuilen en verkooppunten in Oeffelt, Linden, Gassel, Beers en Sint Agatha.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Beschik je over een kantoorpand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Tegenwoordig moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €975 – €2325. Het tarief wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Essent, Eneco, Budget energie, NLE, Engie en PowerPeers, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,15 p/100 km. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,95 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Haps zet het als wallbox tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Haps kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan bedragen circa €1050. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Haps zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Cuijk biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt vlakbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.cuijk.nl.