Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een slimme laadpaal in Westbroek aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mercedes EQA & Renault Twingo Electric. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal vind je handige informatie over populaire soorten laadpunten, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €915.
- Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal aanbieders Westbroek vergelijken november 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente De Bilt
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor ondernemers
- FAQ – Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Westbroek
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Westbroek kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Evenzeer is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? Hierbij kan je aan de slag met bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Westbroek. Of klik door voor meer informatie over Energieleverancier.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Westbroek kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase variant kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Westbroek. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Voordelig opladen en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het pluspunt van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het een rommelig geheel wordt. Ook moet je opletten dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je pakt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Bovendien is het een strakker geheel en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Westbroek.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Westbroek vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €525 t/m €3325. De prijs wordt bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder kan je kiezen voor slimme opladers met opties als Autostart die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Westbroek. Type laadpaal Vermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €540- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €520- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €680- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €860- €1050
Goede leveranciers
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Ook interessant: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba of Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Westbroek liggen tussen de €340 & €2000. De totale kosten hangen af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €2,50 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk de beste installateurs in de regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1086 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan calculeren we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Westbroek):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €108,60 | €1303,20 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €43,44 | €521,28 |
Besparing | €0,060 | €65,16 | €781,92 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Bilt
Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Westbroek aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info is ook te lezen op www.debilt.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Laadpaal installatie.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Westbroek zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,235 – €0,620 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema doorzoek jij de openbare laadstations in Westbroek. Vergelijk ook laadstations en installatiebedrijven in Tienhoven, Oud Zuilen, Maarssen, Harmelen en Zegveld.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Heb je een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €950 & €2375. De definitieve prijs komt tot stand door het type en model (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, NLE, Energiedirect, Engie, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,10 p/100 km. Goed om te weten: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €10,15 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Utrecht.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Westbroek zet het laadstation vast tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke woning geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische voertuigen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Westbroek kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €850. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel bekende elektrische auto’s in Westbroek kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente De Bilt verstrekt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.debilt.nl.