Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. De oplossing is een handige laadpaal in Akmarijp aan huis. Op basis van een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh of jouw Skoda Enyaq iV 80X. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker lees je handige informatie over velerlei type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Nog goedkoper rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €930.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal aanbieders Akmarijp vergelijken november 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente De Fryske Marren
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Akmarijp
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Polestar 2 gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Akmarijp kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een goed geladen accu. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Hieronder kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Akmarijp. Zie ook aanvullende informatie over Elektriciteitsnet.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Akmarijp kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Check de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting gaat via een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Akmarijp. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste moet je opletten dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Verder is het een strakker geheel en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Akmarijp.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Akmarijp vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €600 – €3325. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme stations met extra mogelijkheden als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Akmarijp. Soort laadpaal Laadvermogen Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €520- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €545- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €695- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €840- €1035
Top merken
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Akmarijp wisselen tussen de €400 en €1850. Deze prijs komt tot stand door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €3,00 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vind ervaren specialisten uit jouw streek.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1100 kilometer per maand. Hiermee checken we wat je kunt besparen. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Akmarijp):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €115,50 | €1386,00 |
Elektrisch | €0,041 | €45,10 | €541,20 |
Besparing | €0,064 | €70,40 | €844,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren
Een elektrische auto gekocht, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Akmarijp aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als zichtbaarheid en doorstroming. Elke EV-eigenaar mag hier parkeren en laden. Meer informatie kan je lezen op www.defryskemarren.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Laadpaal plaatsen.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Akmarijp zijn elke dag werkzaam. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten variëren tussen de €0,235 tot wel €0,565 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje check je de openbare laadstations in Akmarijp. Vergelijk ook oplaadplekken en leveranciers in Echtenerbrug, Bantega, Echten, Oosterzee en Follega.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een pand met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €1050 & €2150. Het tarief wordt bepaald door het type laadpaal (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, NLE, Eneco, Engie, Budget energie en Vattenfall, Vandebron, PowerPeers, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,00 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,00 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Akmarijp zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Akmarijp zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor zijn zo’n €900. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Akmarijp dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente De Fryske Marren heeft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of de paal niet al te ver van jouw woning kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.defryskemarren.nl.