Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Nijehaske aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 e-tron & Porsche Taycan 4S Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl vind je extra informatie over betrouwbare soorten laadstations, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Rijden zonder kosten wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €960.
- Een privé laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal leveranciers Nijehaske vergelijken november 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente De Fryske Marren
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Nijehaske
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Volvo XC40 P8 AWD Recharge gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Nijehaske kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je rijdt elke ochtend weg met een volgeladen accu. Daarbij is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? Hieronder delen we belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Nijehaske. Bekijk ook meer info over Elektriciteitsnet.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Nijehaske kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen station
De 1-fase variant kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Nijehaske. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde moet je er rekening mee houden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook ziet het er wat netter uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Nijehaske.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hierbij bekijk jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Nijehaske vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €875 tot €3375. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens onderscheiden we slimme stations met toffe functies als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Nijehaske. Type laadstation Laadvermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €550- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €525- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €665- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €860- €960
Betrouwbare systemen
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Alternatieven: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge of Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nijehaske lopen uiteen tussen de €420 en +/- €1925. Deze prijs komt tot stand door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €7,25 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatische verrekening werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Zoek goede adviseurs uit jouw gemeente.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1048 kilometer (maandelijks). Hiermee calculeren we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nijehaske):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €125,76 | €1509,12 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €46,11 | €553,34 |
Besparing | €0,076 | €79,65 | €955,78 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren
Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Nijehaske aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als toegankelijkheid en drukte. Elke EV-rijder mag het gebruiken. Alle info is beschikbaar op www.defryskemarren.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Laadpaal plaatsen.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Nijehaske zijn aanwezig. Iedereen kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen wisselen tussen de €0,265 tot €0,560 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Nijehaske. Vergelijk ook oplaadpunten en verkopers in Oudehaske, Sintjohannesga, Rotsterhaule, Rotstergaast en Rottum.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief de installatieservice kost tussen de €850 & €2200. De totaalprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, Budget energie, Eneco, Essent, NLE en Oxxio, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,50 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €10,05 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Nijehaske monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Onderaan de streep is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De huidige auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Nijehaske zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service bedragen circa €975. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Nijehaske kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente De Fryske Marren verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw woning kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.defryskemarren.nl.