Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een slimme laadpaal in Rottum aan huis. Middels jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Dacia Spring Electric of jouw Renault Twingo Electric. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op deze pagina lees je uitgebreide informatie over verschillende type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €950.
- Een privaat laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal installatiebedrijven Rottum vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente De Fryske Marren
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemers
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Rottum
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van de accu van een EV zoals de Volvo XC40 P8 AWD Recharge is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Rottum kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een goede actieradius. Daarbij is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en de stroom / verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina check je belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Rottum. Bekijk ook meer info over Zero Emission.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Rottum kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem gaat via een standaard 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt gemakkelijk dit laten aanleggen door een elektricien in Rottum. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Ook moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Rottum.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Rottum vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €525 – €3075. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens zijn er allerlei slimme stations met mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Rottum. Type laadstation Capaciteit Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €505- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €525- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €685- €785 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €835- €980
Betrouwbare merken
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rottum bedragen tussen de €400 en €2150. Dit hangt vooral af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Tegenwoordig wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €6,50 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- Gast Tarief instellen.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek betrouwbare verkooppunten in de regio.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1043 km per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rottum):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €156,45 | €1877,40 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €52,15 | €625,80 |
Besparing | €0,100 | €104,30 | €1251,60 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren
Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Rottum aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij zaken als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke inwoner mag het gebruiken. Uitgebreide informatie is terug te lezen op www.defryskemarren.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektriciteitsnet.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Rottum zijn er voldoende. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De prijzen liggen tussen de €0,280 en €0,595 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder treft jij de openbare laadstations in Rottum. Vind ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Luinjeberd, Tjalleberd, Gersloot, De Knipe en Katlijk.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je werk is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie zit zo tussen de €750 en €2325. De totaalprijs wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Engie, Energiedirect, NLE, Budget energie en Vandebron, Pure energie, PowerPeers, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,05 p/100 km. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €10,25 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Rottum zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere elektrische auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Rottum kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €800. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. De meeste favoriete elektrische auto’s in Rottum zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente De Fryske Marren verschaft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de paal dichtbij jouw huis kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.defryskemarren.nl.