Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Losdorp aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw CUPRA el-Born of bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op deze pagina zoek je extra informatie over meerdere soorten laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €990.
- Jouw eigen laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Losdorp
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Volvo XC40 P8 AWD Recharge gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Losdorp kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Overigens is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kosten van jouw eigen stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in Losdorp. Op deze website lees je ook meer over Blog over elektrisch rijden.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Losdorp kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk goed na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation kan laden met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Losdorp. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien kan het zijn dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Losdorp.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart functies
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref jij meer info over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Losdorp vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De adviesprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €550 en €3350. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met toffe functies als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Losdorp. Type laadstation Capaciteit Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €535- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €500- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €650- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €855- €970
Populaire systemen
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Losdorp liggen tussen de €420 – €2150. Dit hangt vooral af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementskosten laadpas
Vaak wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €3,75 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk aangesloten specialisten uit jouw streek.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1035 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons geval zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Losdorp):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €108,68 | €1304,10 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €42,44 | €509,22 |
Besparing | €0,064 | €66,24 | €794,88 |
Laadpaal aanvragen gemeente Delfzijl
Rijd je een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Losdorp aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken factoren als bereikbaarheid en geschatte drukte. Iedere woningbezitter kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer details is terug te lezen op www.delfzijl.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrisch v.s. benzine.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Losdorp vind je op steeds meer plekken. Elke weggebruiker kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten schommelen tussen de €0,230 tot €0,580 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart vind jij de openbare laadstations in Losdorp. Check tevens laadstations en installateurs in Bierum, Holwierde, Krewerd, Garnwerd en Feerwerd.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €800 en €2425. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het type laadstation (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Engie, Eneco, Energiedirect en Vandebron, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,95 per 100 kilometer. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €9,55 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Groningen.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Losdorp monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of hij komt op een aparte paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Losdorp kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service zijn circa €1100. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Losdorp kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Delfzijl biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de paal niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.delfzijl.nl.