Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Den Helder aan huis. Op basis van een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Skoda Enyaq iV 80 en/of Porsche Taycan Cross Turismo. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Op deze website lees je bruikbare informatie over velerlei laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Voordelige autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €955.
- Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Den Helder
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV zoals de Aiways U5 kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Den Helder kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Eveneens is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? Verderop bespreken we aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot laadpaal laten installeren in Den Helder. Bekijk ook meer info over Voordeligste laadpaal.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Den Helder kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Achterhaal de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Den Helder. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Bovendien is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Den Helder.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder delen we een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Den Helder vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €700 tot en met €3150. Het prijskaartje hangt met name af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder zijn er allerlei slimme opladers met extra’s als gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Den Helder. Type laadpaal Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €550- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €520- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €695- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €860- €950
Populaire systemen
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Den Helder bedragen tussen de €400 en +/- €1925. De prijs wordt bepaald door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het perceel, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €3,50 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vind ervaren verkooppunten uit jouw streek.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1057 km op maandbasis. Hiermee verwachten we wat jouw potentiële besparing is. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Den Helder):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €121,56 | €1458,66 |
Elektrisch rijden | €0,045 | €47,57 | €570,78 |
Besparing | €0,0700 | €73,99 | €887,88 |
Laadpaal aanvragen gemeente Den Helder
Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Den Helder aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken aspecten zoals vindbaarheid en geschatte drukte. Iedere woningbezitter mag gebruik maken van het oplaadpunt. Extra achtergrondinfo vind je op www.denhelder.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Duurzame mobiliteit.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Den Helder zijn er veel. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten liggen tussen de €0,230 en €0,615 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht zie jij alle openbare laadstations in Den Helder. Doorzoek daarnaast laadstations en leveranciers in Hollands Kroon, Schagen, Langedijk, Opmeer en Heerhugowaard.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Beschik je over een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, met name interessant voor startende ondernemers.
- Ook kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk varieert qua prijs tussen de €900 & €2050. De prijsindicatie is afhankelijk van het soort systeem (wel of geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, NLE, Essent, Budget energie, Engie en Vattenfall, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,20 p/100 km. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €10,30 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe werkt de installatie?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in het centrale stroompunt in je huis. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Den Helder monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve elektrische voertuigen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Den Helder zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €800. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Den Helder hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Den Helder verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of de laadzuil dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.denhelder.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente