Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Lettele aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Op dit portaal lees je extra informatie over geschikte soorten laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €935.
- Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Lettele
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Volkswagen ID.3 Pure kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Lettele kopen is een goede investering. Het is gemakkelijk en snel en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder bespreken we aantal belangrijke aandachtspunten m.b.t. laadpaal laten installeren in Lettele. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste elektrische auto.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Lettele installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk vooraf na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting werkt met een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Lettele. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop en snel laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het pluspunt van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (of een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Lettele.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Lettele vergelijken
De tarieven van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €925 tot en met €3400. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook kan je kiezen voor slimme stations met leuke snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Lettele. Soort laadstation Laadvermogen Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €540- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €530- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €685- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €840- €965
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Lettele variëren van €320 en ongeveer €1950. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €2,50 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vergelijk ervaren installateurs uit jouw gemeente.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1028 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lettele):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €107,94 | €1295,28 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €42,15 | €505,78 |
Besparing | €0,064 | €65,79 | €789,50 |
Laadpaal aanvragen gemeente Deventer
Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Lettele aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals toegankelijkheid en geschatte drukte. Elk huishouden mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie vind je op www.deventer.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Zero Emission.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Lettele zijn aanwezig. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten wisselen tussen de €0,250 en €0,560 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema doorzoek je de openbare laadstations in Lettele. Vind ook laadstations en verkopers in Schalkhaar, Diepenveen, Colmschate, Empe en Nijbroek.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Bovendien kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk varieert qua prijs tussen de €950 – €2050. Het tarief komt tot stand door het type laadpaal (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals NLE, Engie, Energiedirect, Essent, Budget energie en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,30 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost circa €10,35 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een EV anno 2024 eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Lettele monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Lettele kan dit allemaal regelen. De prijzen van deze service bedragen circa €875. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese leveranciers. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Lettele zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Deventer heeft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt hierbij verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Zie ook www.deventer.nl.