Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een privé laadpaal in Oosterblokker aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of bijvoorbeeld de Renault Twingo Electric. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze pagina check je handige informatie over velerlei type laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.
- Met een particuliere elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €895.
- Een laadstation op eigen grond verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders Oosterblokker vergelijken november 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Drechterland
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Oosterblokker
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Audi e-tron GT is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Oosterblokker kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Daarbij is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Hieronder delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in Oosterblokker. Of klik door voor meer informatie over Beste laadpaal.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Oosterblokker kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Check de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil kan laden met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Voor een paar honderd euro kun jij deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Oosterblokker. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse variant. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Tevens ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Oosterblokker.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Oosterblokker vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €725 en €3050. De prijs hangt vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder zien we steeds meer slimme systemen met toffe extra’s als Dynamic Load Balancing die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Oosterblokker. Type laadpaal Laadvermogen Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €545- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €545- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €680- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €845- €950
Goede leveranciers
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Oosterblokker bedragen tussen de €370 en €2200. Dit wordt berekend aan de hand van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het perceel, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €4,75 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal aangesloten installateurs uit jouw regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1136 km op maandbasis. Met dit getal checken we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oosterblokker):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €119,28 | €1431,36 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €46,58 | €558,91 |
Besparing | €0,064 | €72,70 | €872,45 |
Laadpaal aanvragen gemeente Drechterland
Rijd je een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Oosterblokker aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en waar de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij facetten als vindbaarheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details is terug te lezen op www.drechterland.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Hybride auto’s.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Oosterblokker zijn 24/7 actief. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven wisselen tussen de €0,265 tot wel €0,580 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de onderstaande kaart check je de openbare laadstations in Oosterblokker. Vind ook laadmogelijkheden en aanbieders in Blokker, Wervershoof, Hauwert, Zwaag en Nibbixwoud.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief plaatsing varieert qua prijs tussen de €750 en €2175. De totaalprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. welk merk je kiest (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Eneco, NLE, Energiedirect, Engie en PowerPeers, Vattenfall, Oxxio, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,20 p/100 km. Ter vergelijking: een benzineauto kost je zo’n €9,85 p/100 km. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Oosterblokker zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke stroomkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Oosterblokker kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service bedragen zo’n €875. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Oosterblokker zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Drechterland biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.drechterland.nl.