Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in Echt aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Aiways U5 & Jaguar I-Pace EV320. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze website ontdek je praktische informatie over populaire soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Gratis rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €915.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Echt
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Volkswagen ID.3 Pro S gaat steeds eenvoudiger. Een slimme eigen goedkope laadpaal Echt kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en uiteraard de verbruikte stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp delen we belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Echt. Op deze website lees je ook meer over Energieleverancier.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Echt kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Echt. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Ook moet je opletten dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het grote nadeel is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Echt.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder tref jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Echt vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €775 tot +/- €3400. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook onderscheiden we slimme systemen met leuke functies als voice of gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Echt. Type laadstation Laadvermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €515- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €500- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €650- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €860- €965
Bekende leveranciers
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Andere merken: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Echt bedragen tussen de €410 – €2125. Dit is afhankelijk van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Vaak wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €5,50 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek ervaren leveranciers in de regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1054 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat je kunt besparen. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Echt):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €105,40 | €1264,80 |
Elektrisch | €0,040 | €42,16 | €505,92 |
Besparing | €0,060 | €63,24 | €758,88 |
Laadpaal aanvragen gemeente Echt-Susteren
Rijd je elektrisch, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Echt aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken factoren als vindbaarheid en veiligheid. Elke EV-eigenaar mag hier parkeren en laden. Meer details kun je terugvinden op www.echt-susteren.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpaal installatie.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Echt kan je op meer en meer plekken vinden. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,275 – €0,555 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder check je de openbare laadstations in Echt. Vind ook laadplekken en installatiebedrijven in Beegden, Heel, Grathem, Baexem en Heythuysen.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Heb je een bedrijfspand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatiewerk varieert qua prijs tussen de €850 en €2300. De prijsindicatie hangt af van het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, Energiedirect, Budget energie, NLE, Engie en PowerPeers, Pure energie, Vattenfall, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,50 p/100 km. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost circa €9,50 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een reguliere EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Echt zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Echt zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan liggen rond de €850. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Echt dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Echt-Susteren verstrekt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt vragen of het laadpunt niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.echt-susteren.nl.