Elektrisch rijden is de toekomst. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een eigen laadpaal in Volendam aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Dacia Spring Electric en/of Renault Twingo Electric. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Hier check je extra informatie over meerdere soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Rijden zonder kosten door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €950.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installateurs Volendam vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Edam-Volendam
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor ondernemingen
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Volendam
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV als o.a. een Mercedes EQA kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Volendam kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Je kunt eenvoudig laden en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Tevens is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder bieden wij bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Volendam. Zie ook aanvullende informatie over Stekkers.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Volendam kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant werkt met een standaard 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Volendam. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Tevens is het een strakker geheel en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Volendam.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we meer info over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Volendam vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €650 tot +/- €3350. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme laadpunten met leuke functies als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Volendam. Laadstation type Laadcapaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €550- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €545- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €870- €1070
Goede systemen
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Zie ook merken als: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Volendam liggen tussen de €410 en €1975. Deze prijs komt tot stand door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Bij steeds meer services wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €4,25 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal betrouwbare deskundigen uit jouw omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1030 km per maand. Met dit aantal kilometers verwachten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons voorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Volendam):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,125 | €128,75 | €1545,00 |
Elektrisch | €0,045 | €46,35 | €556,20 |
Besparing | €0,080 | €82,40 | €988,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente Edam-Volendam
Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Volendam aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Meer informatie kun je terugvinden op www.edam-volendam.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Volendam nemen in rap tempo toe. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten schommelen tussen de €0,250 tot wel €0,575 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het onderstaande kaartje zie jij alle openbare laadstations in Volendam. Vergelijk ook laadplekken en installateurs in Den Ilp, Schiphol-Rijk, Schiphol, Duivendrecht en Amsterdam-Duivendrecht.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Heb je een pand met meer dan 10 parkeervakken? Naar de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief de installatieservice zit zo tussen de €750 & €2575. De totale investering wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadpaal (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Budget energie, Engie, Energiedirect, Eneco en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,25 p/100 km. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,85 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Volendam monteert het als wallbox of op een speciale paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Volendam kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten zijn circa €1025. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese leveranciers. Veel populaire elektrische auto’s in Volendam zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Edam-Volendam heeft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.edam-volendam.nl.