Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Wekerom aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mini Electric & DS 3 Crossback E-Tense. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl vind je uitgebreide informatie over verschillende type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Nog goedkoper rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €965.
- Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven Wekerom vergelijken november 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Ede
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen voor bedrijven
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Wekerom
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Wekerom kopen biedt veel voordelen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Daarbovenop is het een stuk voordeliger dan bij laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn situatie? In het gedeelte hieronder delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Wekerom. Op EVplan.nl lees je ook meer over Hybride voertuigen.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Wekerom kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation is compatibel met een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Wekerom. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop oogt het een stuk georganiseerder en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Wekerom.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Wekerom vergelijken
De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €825 tot €3075. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop zijn er slimme palen met innovatieve features als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Wekerom. Laadstation type Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €540- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €530- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €700- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €860- €1070
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Andere leveranciers: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Wekerom liggen tussen de €450 – €1975. Dit hangt vooral af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementskosten laadpas
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is geen vereiste, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €7,00 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vergelijk goede adviseurs uit jouw gemeente.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1046 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan ramen we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Wekerom):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €104,60 | €1255,20 |
Elektrisch | €0,040 | €41,84 | €502,08 |
Besparing | €0,060 | €62,76 | €753,12 |
Laadpaal aanvragen gemeente Ede
Een elektrische auto gekocht, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Wekerom aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals vindbaarheid en drukte. Elke inwoner kan het gebruiken. Updates en informatie is ook te lezen op www.ede.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische autoverzekering.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Wekerom zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De onkosten liggen tussen de €0,275 – €0,615 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de onderstaande kaart onderzoek je de openbare laadstations in Wekerom. Vind ook laadstations en aanbieders in Harskamp, Otterlo, Bennekom, Gendt en Angeren.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het laden.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Het aankopen van een laadpaal incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €1000 & €2000. De totaalprijs hangt af van het soort laadsysteem (softwarematige slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Engie, Eneco, NLE, Essent, Budget energie en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,35 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een normale auto op benzine kost je al snel €10,05 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Wekerom monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een montagepaal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Al met al is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste modellen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Wekerom kan dit allemaal regelen. De prijzen van deze service liggen rond de €1100. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Wekerom dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Ede verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.ede.nl.