Laadpaal Mheer

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een eigen laadpaal in Mheer aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw MG ZS EV en/of DS 3 Crossback E-Tense. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal zoek je praktische informatie over betrouwbare soorten laadpunten, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
  • Extra goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €920.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Mheer

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Mheer kopen is een zeer interessante optie. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je bent altijd verzekerd van een optimale actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hierbij vind je tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Mheer. Of klik door voor meer informatie over Lease een elektrische auto.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Mheer kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Mheer. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een oplaadstation aan huis

De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbovenop ligt de kabel niet zo in het zicht en profiteer je van een langere levensduur. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Mheer.

Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hierbij delen we extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Mheer vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €775 t/m €3375. De prijs wordt bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zijn er allerlei slimme laadpunten met innovatieve features als Hub/Satellite die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Mheer.

Laadpaal typeVermogenLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€520- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€500- €650
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€695- €780
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€825- €1005
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
  9. Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba of Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Mheer wisselen tussen de €300 en plus minus €1850. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Optioneel wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is geen vereiste, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €3,50 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vind goede leveranciers in de regio.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1089 kilometer (maandelijks). Met dit getal checken we wat jouw potentiële besparing is. In onze begroting nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Mheer):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
AandrijvingTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,110€119,79€1437,48
Elektrisch€0,042€45,74€548,86
Besparing€0,068€74,05€888,62
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Eijsden-Margraten

Rijd je elektrisch, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Mheer aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij zaken als bereikbaarheid en veiligheid. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Meer informatie kun je terugvinden op www.eijsden-margraten.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Onderhoud EV’s.

Overzicht met openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Mheer vind je op steeds meer plekken. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,230 tot €0,570 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema vind je de openbare laadstations in Mheer. Vergelijk ook laadplekken en installateurs in Noorbeek, Eckelrade, Gronsveld, Eijsden en Geulle.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden mheer-6261

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Tevens kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €875 & €2025. De totaalprijs wordt bepaald door het type laadpaal (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat betaal ik voor een volle accu?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Engie, NLE, Essent, Eneco, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,90 p/100 km. Ter illustratie: een benzineauto komt uit op zo’n €10,35 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een reguliere EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Mheer plaatst het als wallbox aan de muur of op een vrijstaande paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Mheer kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten bedragen zo’n €875. Bedenk wel: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Mheer kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Eijsden-Margraten heeft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal in de buurt van jouw huis kan komen. Voor meer informatie zie www.eijsden-margraten.nl.

Plaats een reactie