Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een eigen laadpaal in Nieuw-Weerdinge aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge of bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80X. Niet meer wachten op een vrije plek en de kWh prijs is voordeliger. Op deze pagina zoek je praktische informatie over populaire laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Gratis rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €990.
- Een laadstation bij de woning verdien je al binnen 7 jaar terug.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Nieuw-Weerdinge
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Nieuw-Weerdinge kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Tevens is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Hieronder vind je bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in Nieuw-Weerdinge. Zie ook onze informatie over Bijtelling.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Nieuw-Weerdinge kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation werkt met de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Nieuw-Weerdinge. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij noemen we nog even dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbij oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Nieuw-Weerdinge.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Nieuw-Weerdinge vergelijken
De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €675 tot en met €3050. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast onderscheiden we slimme wallboxen en palen met speciale functies als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Nieuw-Weerdinge. Soort laadstation Capaciteit Tijd volle batterij Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €515- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €530- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €700- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €825- €940
Populaire merken
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Overweeg ook: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Nieuw-Weerdinge liggen tussen de €410 tot €2100. De totale kosten hangen af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Informatie over laadpassen
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €6,00 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Achterhaal betrouwbare installatiebedrijven uit jouw regio.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1131 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nieuw-Weerdinge):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,125 | €141,38 | €1696,50 |
Elektrisch rijden | €0,045 | €50,90 | €610,74 |
Besparing | €0,080 | €90,48 | €1085,76 |
Laadpaal aanvragen gemeente Emmen
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Nieuw-Weerdinge aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente wijst uit of en waar de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals bereikbaarheid en doorstroming. Elke EV-eigenaar kan hier gebruik van maken. Meer informatie is beschikbaar op www.emmen.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Smart Charging.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Nieuw-Weerdinge vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een EV kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen wisselen tussen de €0,230 – €0,580 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht bekijk je de openbare laadstations in Nieuw-Weerdinge. Check tevens oplaadpunten en verkopers in Collendoorn, Rheezerveen, Heemserveen, Diffelen en Rheeze.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Zoek je naar opties voor een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie kost +/- tussen de €925 en €2575. De uiteindelijke kostprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, Engie, Budget energie, NLE, Essent en Pure energie, PowerPeers, Vattenfall, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,85 p/100 km. Ter vergelijking: een benzineauto kost ongeveer €9,65 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een normale EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Nieuw-Weerdinge monteert het als wallbox of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is elke woning geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne EV’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Nieuw-Weerdinge zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €1025. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. De meeste bekende elektrische auto’s in Nieuw-Weerdinge kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Emmen verschaft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Bekijk ook www.emmen.nl.