Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dit resulteert in het feit dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Zandpol aan huis. Via een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mini Electric of bijvoorbeeld de Porsche Taycan 4S Plus. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal check je extra informatie over betrouwbare type laadpunten, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €955.
- Een laadstation op eigen grond heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal aanbieders Zandpol vergelijken november 2024
- Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Emmen
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Zandpol
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Zandpol kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een lange actieradius. Overigens is het een stuk voordeliger dan bij een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Hieronder check je handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Zandpol. Zie ook onze informatie over Elektrische autoverzekering.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Zandpol kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie kan laden met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elk adres beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Tegen een kleine meerprijs kan je de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Zandpol. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadstation aan huis
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Daarvoor neem je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens heb je geen rommelige hangende kabels en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Zandpol.
Enkele vs dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Zandpol vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €750 tot en met €3275. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook zien we steeds meer slimme palen met leuke snufjes als Autostart die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Zandpol. Type laadpaal Vermogen Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €540- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €530- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €695- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €870- €1005
Top systemen
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zandpol wisselen tussen de €430 – €1825. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €6,25 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vind populaire installateurs uit jouw gemeente.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. De Nederlander rijdt om en nabij de 1108 km per 4 weken. Hiermee verwachten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zandpol):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €132,96 | €1595,52 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €48,75 | €585,02 |
Besparing | €0,076 | €84,21 | €1010,50 |
Laadpaal aanvragen gemeente Emmen
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Zandpol aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als vindbaarheid en veiligheid. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Meer informatie is terug te lezen op www.emmen.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Duurzaam rijden.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Zandpol zijn 24/7 actief. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten schommelen tussen de €0,290 tot wel €0,580 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Zandpol. Vergelijk ook laadmogelijkheden en aanbieders in Schoonebeek, Stieltjeskanaal, Dalerveen, Wachtum en Dalerpeel.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Bezit je een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatiewerk zit zo tussen de €1000 & €2450. De totale investering hangt af van het type en model (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Eneco, Budget energie, Engie, Energiedirect en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,30 p/100 km. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €9,80 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Zandpol monteert ‘m in overleg tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Doorgaans is elke stroomkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Zandpol kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service zijn circa €950. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Zandpol zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Emmen verstrekt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen. Zie ook www.emmen.nl.