Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een eigen laadpaal in Ermelo aan huis. Op basis van een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Aiways U5 of jouw Audi e-tron Sportback 50 quattro. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Hier lees je bruikbare informatie over geschikte soorten laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dus een maximale actieradius.
- Goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €960.
- Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Ermelo
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het elektrisch laden van een EV zoals een Aiways U5 kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Ermelo kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je bent altijd verzekerd van een optimale actieradius. Overigens is het stukken betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp vind je een aantal kooptips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Ermelo. Zie ook onze informatie over Goedkoopste elektrische auto.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Ermelo kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase aansluiting is compatibel met de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Voor een paar honderd euro kun jij dit laten aanleggen door een elektricien in Ermelo. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Voordelig opladen en altijd een vrije plek!
Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Ermelo.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Ideaal voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Ermelo vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €800 en €3200. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zien we steeds meer slimme opladers met opties als Dynamic Load Balancing die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ermelo. Type laadstation Capaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €550- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €510- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €680- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €850- €950
Betrouwbare producten
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Ermelo wisselen tussen de €410 en €2075. Dit hangt af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €3,75 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind aangesloten installatiebedrijven in de regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1144 km per maand. Op basis van dit gemiddelde verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ermelo):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €125,84 | €1510,08 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €50,34 | €604,03 |
Besparing | €0,0660 | €75,50 | €906,05 |
Laadpaal aanvragen gemeente Ermelo
Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Ermelo aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor zaken als toegankelijkheid en doorstroming. Elke EV-eigenaar kan hier gebruik van maken. Meer informatie is ook gepubliceerd op www.ermelo.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Stekkers.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Ermelo nemen in rap tempo toe. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen variëren tussen de €0,230 – €0,575 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht doorzoek je de openbare laadstations in Ermelo. Bekijk ook oplaadpunten en installateurs in Harderwijk, Leusden, Amersfoort, Barneveld en Soest.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor werknemers en klanten. Betreft het een kantoor of bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk zit zo tussen de €1075 en €2300. De totaalprijs wordt grotendeels bepaalt door af het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Essent, Eneco, Engie, Budget energie en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,70 p/100 km. Belangrijk: een gemiddelde benzineauto kost circa €9,70 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De vakman legt een aparte stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Ermelo monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een montagepaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ermelo zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1125. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Ermelo hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Ermelo biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.ermelo.nl.