Laadpaal Bakel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Bakel aan huis. Dankzij een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Skoda Enyaq iV 80 en/of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina zoek je handige informatie over geschikte soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €910.
  • Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Bakel

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de CUPRA el-Born kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Bakel kopen biedt veel voordelen. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Overigens is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina check je belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Bakel. Zie ook aanvullende informatie over Duurzaam rijden.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Bakel kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Check de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant gaat via de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Bakel. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Eveneens heb je geen rommelige hangende kabels en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Bakel.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.

Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder tref jij meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Bakel vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €625 tot €3225. De prijs wordt bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Ook zijn er slimme stations met toffe snufjes als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Bakel.

Soort laadpaalCapaciteitOplaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€530- €650
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€515- €620
3-fase laadpaal11 kW4 uur€695- €750
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€870- €1055
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top systemen

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
  8. Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bakel schommelen tussen de € 390 en plus minus €1900. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementstarieven laadpassen
Tegenwoordig wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €5,00 p/maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Achterhaal ervaren leveranciers die werken in je omgeving.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1098 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers checken we welke besparing er mogelijk is. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bakel):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,115€126,27€1515,24
Elektrisch rijden€0,043€47,21€566,57
Besparing€0,072€79,06€948,67
Kosten elektrisch vs benzine rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Gemert-Bakel

Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Bakel aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en parkeerdruk. Iedereen mag hier parkeren en laden. Extra achtergrondinfo kan je lezen op www.gemert-bakel.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Beste laadpassen.

Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)

Laadstations in Bakel zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten wisselen tussen de €0,240 en €0,585 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder treft je de openbare laadstations in Bakel. Vind ook laadstations en leveranciers in Helenaveen, Neerkant, Liessel, Vlierden en Beek en Donk.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden bakel-5761

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Heb je een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice kost +/- tussen de €1025 – €2025. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van het type en model (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Energiedirect, Budget energie, Essent, NLE en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,05 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost ongeveer €9,65 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Bakel zet het als wallbox tegen de muur of hij komt op een aparte paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Bakel zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan zijn zo’n €850. Bedenk wel: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Bakel zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Gemert-Bakel heeft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt hierbij verzoeken of het laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.gemert-bakel.nl.

Plaats een reactie