Elektrisch rijden zien we steeds meer. Door deze trend zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een handige laadpaal in De Mortel aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 + Porsche Taycan 4S Plus. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker vind je extra informatie over geschikte type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Nog goedkoper rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al voor €990.
- Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal bedrijven De Mortel vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Gemert-Bakel
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen De Mortel
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal De Mortel kopen biedt veel voordelen. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Ook is het een stuk goedkoper dan onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? Verderop bieden wij inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in De Mortel. Of klik door voor meer informatie over Zero Emission.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation De Mortel kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in De Mortel. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij is het goed om je te bedenken dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Tevens oogt het netter en gaat jouw kabel langer mee. Een punt van kritiek is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in De Mortel.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur De Mortel vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €700 en €3350. De aanschafkosten hangen vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast onderscheiden we slimme stations met speciale snufjes als gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal De Mortel. Soort laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €510- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €550- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €650- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €855- €925
Bekende systemen
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba of Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in De Mortel komen uit tussen de €420 en €2125. Dit is afhankelijk van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Hedendaags wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €4,25 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vergelijk de beste leveranciers in de regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1044 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde begroten we welke besparing er mogelijk is. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Mortel):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €125,28 | €1503,36 |
Elektrisch | €0,044 | €45,94 | €551,23 |
Besparing | €0,076 | €79,34 | €952,13 |
Laadpaal aanvragen gemeente Gemert-Bakel
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in De Mortel aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij factoren als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Meer details kan je bekijken op www.gemert-bakel.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Energieleverancier.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in De Mortel nemen in rap tempo toe. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De onkosten liggen tussen de €0,300 tot wel €0,600 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema doorzoek je de openbare laadstations in De Mortel. Vergelijk ook laadmogelijkheden en installateurs in Elsendorp, Handel, Gemert, Zeeland en Odiliapeel.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Bezit je een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal incl. de benodigde installatie kost tussen de €1050 – €2100. De definitieve prijs wordt berekend aan de hand van het type laadstation (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Budget energie, NLE, Energiedirect, Engie en Oxxio, PowerPeers, Vattenfall, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,55 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €10,10 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in De Mortel plaatst het als wallbox aan de muur of hij komt op een aparte paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in De Mortel kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1025. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. Veel populaire elektrische auto’s in De Mortel beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Gemert-Bakel biedt op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het laadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.gemert-bakel.nl.