Laadpaal Gemert

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een privé laadpaal in Gemert aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Mini Electric of bijvoorbeeld de Lucid Air Pure. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal ontdek je praktische informatie over velerlei soorten laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Nog voordeliger rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €910.
  • Een laadstation bij de woning heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Gemert

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de Tesla Model 3 Standard Range Plus gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Gemert kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Overigens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kWh prijs voor de stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp bieden wij aantal belangrijke aandachtspunten rondom laadpaal laten installeren in Gemert. Bekijk ook meer info over Elektrische autoverzekering.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Gemert kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation gaat via de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Gemert. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadstation aan huis

De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Losse of vaste kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Bovendien noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarnaast oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Gemert.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden twee soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Ideaal voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk lees je meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Gemert vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €700 t/m €3250. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zien we steeds meer slimme laadpunten met extra features als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Gemert.

Laadpaal typeVermogenOplaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€510- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€515- €640
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€695- €765
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€840- €1000
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede producten

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
  14. Andere opties: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Gemert wisselen tussen de €340 en €2150. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Heb ik een laadpas nodig?
Bij sommige aanbieders wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €6,75 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vergelijk ervaren adviseurs uit jouw streek.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1041 km (maandelijks). Op basis daarvan verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons voorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gemert):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,105€109,31€1311,66
Elektrisch rijden€0,041€42,68€512,17
Besparing€0,064€66,62€799,49
Kosten elektrisch vs benzine rijden in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Gemert-Bakel

Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Gemert aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor zaken als zichtbaarheid en geschatte drukte. Elke inwoner mag het gebruiken. Extra achtergrondinfo is te vinden op www.gemert-bakel.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Duurzaam rijden.

Lijst met openbare laadpunten (december 2024)

Laadstations in Gemert kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een EV mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten variëren tussen de €0,230 – €0,610 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het onderstaande kaartje treft je de openbare laadstations in Gemert. Vergelijk ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Zeeland, Odiliapeel, Volkel, Maren-Kessel en Lith.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden gemert-5421

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor je personeel en relaties. Gaat het om een pand met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €950 – €2100. De definitieve prijs komt tot stand door het type laadpaal (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, NLE, Engie, Essent, Budget energie en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,55 per 100 kilometer. Belangrijk: een normale auto op benzine kost je al snel €9,80 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Gemert monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een montagepaal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische voertuigen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Gemert kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €925. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese leveranciers. Veel van de populaire elektrische auto’s in Gemert dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Gemert-Bakel biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het laadpunt vlakbij jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.gemert-bakel.nl.

Plaats een reactie