Laadpaal Handel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Handel aan huis. Door gebruik te maken van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Audi e-tron GT of jouw Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal ontdek je extra informatie over velerlei type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Rijden zonder kosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €945.
  • Een laadstation bij de woning heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Handel

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Mercedes EQA is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Handel kopen is een goede investering. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en uiteraard de verbruikte stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Verderop bespreken we een aantal kooptips voor laadpaal laten installeren in Handel. Zie ook aanvullende informatie over Blog over elektrisch rijden.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Handel kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem functioneert met de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Handel. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadpaal aan huis?

Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het belangrijkste voordeel van de vaste variant is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste is het in de praktijk zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Daarbovenop ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Handel.

Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden 2 soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. Hieronder delen we alles wat je moet weten over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Handel vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €675 en €3050. De aanschafkosten hangen vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder heb je de keuze uit slimme stations met extra functies als Dynamic Load Balancing die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Handel.

Type laadstationCapaciteitOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€520- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€505- €615
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€690- €790
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€865- €1055
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Goede producten

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Andere leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Handel bedragen tussen de €300 tot €2100. Dit wordt berekend aan de hand van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,25 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Bekijk populaire adviseurs die werken in je omgeving.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1042 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Handel):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
TypeTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,110€114,62€1375,44
Elektrisch€0,042€43,76€525,17
Besparing€0,068€70,86€850,27
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Gemert-Bakel

Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Handel aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor zaken als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Elke inwoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie kan je lezen op www.gemert-bakel.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrisch v.s. benzine.

Overzicht openbare laadpunten (november 2024)

Laadstations in Handel zijn aanwezig. Elke weggebruiker mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen bedragen tussen de €0,235 en €0,595 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht bekijk jij de openbare laadstations in Handel. Vergelijk ook laadmogelijkheden en verkooppunten in Gemert, Zeeland, Odiliapeel, Volkel en Maren-Kessel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden handel-5423

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief plaatsing varieert qua prijs tussen de €1075 & €2500. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van het type laadpaal (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Engie, Budget energie, Energiedirect, Eneco en Vandebron, PowerPeers, Oxxio, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,95 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzineauto kost circa €10,25 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Handel zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Handel zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €1025. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste populaire elektrische auto’s in Handel beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Gemert-Bakel biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of de paal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.gemert-bakel.nl.

Plaats een reactie