Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Den Bommel aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw MG ZS EV of bijvoorbeeld de Audi e-tron S 55 quattro. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker zoek je handige informatie over diverse soorten laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Nog goedkoper rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €940.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal bedrijven Den Bommel vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Goeree-Overflakkee
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Den Bommel
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. een Audi Q4 e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Den Bommel kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Verder is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Hierbij vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Den Bommel. Bekijk ook meer info over Onderhoud.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Den Bommel installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een montagepaal. De werking is verder helemaal identiek. Denk vooraf na over de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil kan laden met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Den Bommel. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse variant. Het gemak van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste is het in de praktijk zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Verder oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Den Bommel.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. Hierbij vind jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Den Bommel vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €950 t/m €3325. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast zijn er slimme palen met leuke opties als Peak Shaving die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Den Bommel. Laadstation type Laadvermogen Tijd volle batterij Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €545- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €540- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €685- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €840- €1055
Bekende merken
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Den Bommel wisselen tussen de €330 & €2075. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €6,50 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal ervaren installatiebedrijven uit jouw omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1048 km op maandbasis. Op basis daarvan calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Den Bommel):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €136,24 | €1634,88 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €48,21 | €578,50 |
Besparing | €0,084 | €88,03 | €1056,38 |
Laadpaal aanvragen gemeente Goeree-Overflakkee
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Den Bommel aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals vindbaarheid en technische haalbaarheid. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle details is beschikbaar op www.goeree-overflakkee.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Informatie over elektrisch rijden.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Den Bommel zijn veel beschikbaar. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten liggen tussen de €0,265 tot wel €0,620 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart check jij de openbare laadstations in Den Bommel. Vind ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Oude-Tonge, Ooltgensplaat, Achthuizen, Ouddorp en Goedereede.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €900 & €2475. De kosten van het hele pakket is afhankelijk van het type en model (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Eneco, Budget energie, NLE, Engie en PowerPeers, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,60 p/100 km. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €9,60 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de stoomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Den Bommel bevestigt het laadstation aan de muur of op een stevige paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Den Bommel kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €975. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit de Europese Unie. Veel van de populaire elektrische auto’s in Den Bommel dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Goeree-Overflakkee verschaft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.goeree-overflakkee.nl.