Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Hierdoor zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in Stellendam aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.4 1st + Lucid Air Pure. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op deze website ontdek je waardevolle informatie over meerdere laadstations, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Nog voordeliger rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €905.
- Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installatiebedrijven Stellendam vergelijken november 2024
- Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Goeree-Overflakkee
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Stellendam
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Audi Q4 Sportback e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Stellendam kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en veilig en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop check je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Stellendam. Of klik door voor meer informatie over Beste laadpaal.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Stellendam kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Stellendam. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Het station met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Stellendam.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand vind je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Stellendam vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €825 – €3200. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast onderscheiden we slimme systemen met extra functies als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Stellendam. Type station Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €520- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €505- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €695- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €875- €1015
Top merken
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Stellendam komen uit tussen de €300 tot €2075. De totale kosten hangen af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Steeds vaker wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €3,25 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk ervaren specialisten uit jouw regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1042 kilometer op maandbasis. Hiermee begroten we wat jouw potentiële besparing is. In onze calculatie nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Stellendam):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €104,20 | €1250,40 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €41,68 | €500,16 |
Besparing | €0,060 | €62,52 | €750,24 |
Laadpaal aanvragen gemeente Goeree-Overflakkee
Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Stellendam aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij factoren als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Updates en informatie is ook te lezen op www.goeree-overflakkee.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Hybride auto’s.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Stellendam zijn 24/7 actief. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven variëren tussen de €0,245 tot €0,605 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht bekijk je de openbare laadstations in Stellendam. Bekijk ook laadplekken en installateurs in Herkingen, Melissant, Dirksland, Sommelsdijk en Nieuwe-Tonge.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Bezit je een pand met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief plaatsing zit zo tussen de €850 & €2100. De definitieve prijs hangt vooral af van het soort systeem (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals Essent, NLE, Engie, Eneco, Budget energie en Vattenfall, Vandebron, Oxxio, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,90 p/100 km. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €9,70 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Stellendam monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is elke stroomkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Stellendam zal al dit werk voor je oplossen. De kosten daarvoor bedragen circa €975. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese merken. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Stellendam hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Goeree-Overflakkee verstrekt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.goeree-overflakkee.nl.