Elektrisch rijden is de toekomst. Daarbij komt ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Gassel aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 of jouw Renault Twingo Electric. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal bekijk je handige informatie over betrouwbare type laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €915.
- Een eigen laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Gassel
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Gassel kopen is een zeer interessante optie. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Verder is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij check je aantal belangrijke aandachtspunten voor laadpaal laten installeren in Gassel. Of klik door voor meer informatie over Laadpassen vergelijken.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Gassel kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of hij komt op een aparte paal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt gemakkelijk de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Gassel. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Gassel.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Gassel vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €825 t/m €3400. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme laadpunten met extra features als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Gassel. Type laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €550- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €540- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €655- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €825- €1075
Top leveranciers
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Andere merken: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Gassel bedragen tussen de €310 tot €2050. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Informatie over laadpassen
Tegenwoordig wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €7,50 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Bekijk goede specialisten uit jouw omgeving.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Onderstaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1050 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde calculeren we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gassel):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €157,50 | €1890,00 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €52,50 | €630,00 |
Besparing | €0,100 | €105,00 | €1260,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Grave
Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Gassel aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en doorstroming. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Alle details is terug te lezen op www.grave.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Stekkers.
Openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Gassel zijn 24/7 actief. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen bedragen tussen de €0,265 – €0,565 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart zie jij alle openbare laadstations in Gassel. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Beers, Sint Agatha, Vianen, Katwijk en Venhorst.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Heb je een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een privé laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie varieert kostentechnisch tussen de €850 & €2475. De totale investering wordt grotendeels bepaalt door af het type laadstation (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Engie, NLE, Essent, Eneco, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,10 p/100 km. Vergeet niet: een benzineauto kost ongeveer €10,20 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Gassel monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een montagepaal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse elektrische voertuigen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Gassel kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor liggen rond de €875. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese merken. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Gassel zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Grave verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.grave.nl.