Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Garmerwolde aan huis. Dankzij een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Polestar 2 of bijvoorbeeld de Mercedes EQV 300 Lang. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal lees je extra informatie over velerlei soorten laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €980.
- Een laadstation bij de woning kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Onderwerpen
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal bedrijven Garmerwolde vergelijken november 2024
- Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Groningen
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor bedrijven
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Garmerwolde
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de Audi Q4 Sportback e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Garmerwolde kopen is een uitstekend idee. Hij is altijd beschikbaar en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Eveneens is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroom / verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? In onze keuzehulp bespreken we aantal belangrijke aandachtspunten wat betreft laadpaal laten installeren in Garmerwolde. Zie ook aanvullende informatie over Beste laadpaal.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Garmerwolde kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Houd rekening met de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen station
De 1-fase variant gaat via de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Garmerwolde. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbij ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Garmerwolde.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Garmerwolde vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €700 tot €3050. Het prijskaartje hangt met name af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast heb je de keuze uit slimme opladers met toffe extra’s als Autostart die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Garmerwolde. Laadstation type Laadvermogen Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €505- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €550- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €670- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €850- €1065
Goede systemen
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Andere opties: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Garmerwolde komen uit tussen de €310 – €2050. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementskosten laadpas
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €6,00 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis kopen?
Zoek ervaren leveranciers die werken in je omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1149 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Garmerwolde):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €160,86 | €1930,32 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €55,15 | €661,82 |
Besparing | €0,092 | €105,71 | €1268,50 |
Laadpaal aanvragen gemeente Groningen
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Garmerwolde aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij aspecten zoals zichtbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Updates en informatie is beschikbaar op www.groningen.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Hybride auto’s.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Garmerwolde zijn aanwezig. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten wisselen tussen de €0,265 – €0,580 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Garmerwolde. Vind ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Thesinge, Sint Annen, Woltersum, Lellens en Winneweer.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Heb je een gebouw met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een particulier laadpaal voor huis met daarbij de installatie kost tussen de €800 & €2275. De totale investering wordt bepaald door het type laadpaal (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Energiedirect, Essent, Eneco, NLE en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,30 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,30 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Groningen.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Garmerwolde monteert het als wallbox of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Garmerwolde kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen zo’n €875. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Garmerwolde zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Groningen biedt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of de laadzuil niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.groningen.nl.