Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een slimme laadpaal in Beutenaken aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of jouw Tesla Model 3 Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook financieel gezien een goede investering. Middels onze vergelijker lees je praktische informatie over velerlei laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al voor €925.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Beutenaken
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het elektrisch laden van een EV zoals de Volkswagen ID.3 Pro S kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Beutenaken kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Eveneens is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Beutenaken. Bekijk ook meer info over Smart Charging.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Beutenaken kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting is compatibel met de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt eenvoudig deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Beutenaken. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien noemen we nog even dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Bovendien oogt het netter en gaat jouw kabel langer mee. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Beutenaken.
Enkele vs dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Beutenaken vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €925 en €3375. Het prijskaartje hangt met name af van de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens zijn er allerlei slimme palen met leuke functies als Autostart die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Beutenaken. Soort laadpaal Vermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €545- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €535- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €660- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €880- €1030
Populaire producten
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Zie ook merken als: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Beutenaken schommelen tussen de € 430 en +/- €1925. Dit hangt vooral af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €4,75 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische verrekening werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk ervaren installatiebedrijven uit jouw regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1100 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan verwachten we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Beutenaken):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €121,00 | €1452,00 |
Elektrisch | €0,042 | €46,20 | €554,40 |
Besparing | €0,068 | €74,80 | €897,60 |
Laadpaal aanvragen gemeente Gulpen-Wittem
Een elektrische auto gekocht, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Beutenaken aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij zaken als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Iedereen kan hier gebruik van maken. Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.gulpen-wittem.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Accu.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Beutenaken zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven variëren tussen de €0,290 en €0,565 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart vind jij de openbare laadstations in Beutenaken. Check tevens oplaadpunten en verkooppunten in Slenaken, Heijenrath, Reijmerstok, Ingber en Gulpen.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief plaatsing kost tussen de €900 – €2125. Het hele prijskaartje hangt af van het type laadstation (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, Energiedirect, Essent, Engie, Budget energie en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,20 per 100 kilometer. Belangrijk: een normale auto op benzine kost al gauw €10,00 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in het centrale stroompunt in je huis. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Beutenaken plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een speciale paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Beutenaken kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €875. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 is vooral te zien bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Beutenaken zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Gulpen-Wittem verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.gulpen-wittem.nl.