Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Eys aan huis. Dankzij een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge of bijvoorbeeld de Renault Twingo Electric. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Hier lees je praktische informatie over populaire laadpalen, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkoper autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €900.
- Een thuis-laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal aanbieders Eys vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Gulpen-Wittem
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Laadpalen bij je bedrijf
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Eys
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Eys kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Daarbij is het een stuk voordeliger dan bij onderweg laden. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Hierbij check je inhoudelijke informatie en tips wat betreft laadpaal laten installeren in Eys. Zie ook aanvullende informatie over Elektrisch v.s. benzine.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Eys kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Eys. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Bovendien oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Eys.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je hebt de keuze uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Eys vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €675 en €3450. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens zijn er slimme wallboxen en palen met functies als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Eys. Laadpaal type Vermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €550- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €530- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €685- €750 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €875- €980
Populaire leveranciers
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Eys schommelen tussen de € 410 & €2025. Deze prijs komt tot stand door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementskosten laadpas
Bij steeds meer services wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €6,25 per maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal goede leveranciers uit jouw regio.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1104 km per 4 weken. Op basis daarvan verwachten we met welke kosten je rekening moet houden. Daarbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Eys):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €143,52 | €1722,24 |
Elektrisch | €0,046 | €50,78 | €609,41 |
Besparing | €0,084 | €92,74 | €1112,83 |
Laadpaal aanvragen gemeente Gulpen-Wittem
Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Eys aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als vindbaarheid en veiligheid. Iedere woningbezitter kan het gebruiken. Alle info is beschikbaar gesteld op www.gulpen-wittem.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Goedkoopste laadpas.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Eys zijn er voldoende. Elke laadpashouder kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,300 en €0,585 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema doorzoek je de openbare laadstations in Eys. Vind ook laadplekken en verkopers in Wittem, Epen, Mechelen, Beutenaken en Slenaken.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor werknemers en klanten. Heb je een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal inclusief plaatsing varieert qua prijs tussen de €950 – €2075. Het tarief komt tot stand door het model laadzuil (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, Energiedirect, Eneco, NLE, Essent en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,75 p/100 km. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €9,65 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Hoe werkt de installatie?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Eys plaatst het oplaadpunt tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne types vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Eys kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €1075. Disclaimer: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij merken uit Europa. De beschikbare elektrische auto’s in Eys beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Gulpen-Wittem heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt nabij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.gulpen-wittem.nl.