Laadpaal Ingber

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Ingber aan huis. D.m.v. een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 Sportback e-tron of bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website tref je handige informatie over velerlei laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Voordelige autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €985.
  • Een laadstation op eigen grond verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Ingber

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Mercedes EQA is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Ingber kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een perfect opgeladen accu. Ook is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop delen we een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Ingber. Op EVplan.nl lees je ook meer over Voordeligste elektrische auto.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Ingber kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting is compatibel met de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in Ingber. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadstation aan huis

Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!

Vaste of losse kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien kan het zijn dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Verder oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Ingber.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind je extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Ingber vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €600 tot €3250. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens heb je de keuze uit slimme opladers met innovatieve features als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ingber.

Type laadpaalCapaciteitLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€550- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€520- €620
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€660- €750
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€855- €975
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Overweeg ook: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ingber bedragen tussen de €320 en plus minus €1875. Dit wordt berekend aan de hand van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Abonnementsprijzen laadpassen
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,75 p/maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Vind aangesloten verkooppunten uit jouw omgeving.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1096 km op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ingber):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
TypeTarieven p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,145€158,92€1907,04
Elektrisch rijden€0,049€53,70€644,45
Besparing€0,096€105,22€1262,59
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Gulpen-Wittem

Rijd je elektrisch, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Ingber aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als zichtbaarheid en veiligheid. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.gulpen-wittem.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zero Emission.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)

Laadstations in Ingber zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten wisselen tussen de €0,285 en €0,600 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema onderzoek jij de openbare laadstations in Ingber. Check tevens laadstations en installatiebedrijven in Gulpen, Margraten, Bemelen, Cadier en Keer en Sint Geertruid.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden ingber-6273

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal naast kantoor is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een privé laadpaal aan huis inclusief plaatsing zit zo tussen de €1050 en €2075. De prijsindicatie hangt af van het model laadzuil (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Energiedirect, Essent, Budget energie, Engie en Pure energie, Oxxio, Vandebron, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,60 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €10,10 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Ingber zet het laadstation vast tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Meestal is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). Nieuwere types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Ingber kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €975. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. De meeste gangbare elektrische auto’s in Ingber hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Gulpen-Wittem biedt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt dichtbij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.gulpen-wittem.nl.

Plaats een reactie