Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat betekent ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een slimme laadpaal in Boesingheliede aan huis. Met behulp van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Polestar 2 of bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Performance. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Op deze pagina bekijk je extra informatie over meerdere soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Gratis rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €980.
- Een privé laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Boesingheliede vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Haarlemmermeer
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen voor bedrijven
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Boesingheliede
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een MG ZS EV gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Boesingheliede kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en uiteraard de verbruikte stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? Op deze pagina bespreken we een aantal kooptips voor laadpaal laten installeren in Boesingheliede. Op EVplan.nl lees je ook meer over Blog over elektrisch rijden.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Boesingheliede kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1-fase laadstation gaat via de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Boesingheliede. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Boesingheliede.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Heel erg praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij tref jij meer informatie over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Boesingheliede vergelijken
De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €925 tot €3425. De aanschafkosten hangen vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met leuke opties als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Boesingheliede. Laadstation type Laadvermogen Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €500- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €525- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €690- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €875- €1010
Goede merken
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Alternatieven: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Boesingheliede komen uit tussen de €450 – €2100. Dit wordt grotendeels bepaalt door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €7,50 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek goede deskundigen uit jouw omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1074 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we wat je kunt besparen. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Boesingheliede):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €118,14 | €1417,68 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €45,11 | €541,30 |
Besparing | €0,068 | €73,03 | €876,38 |
Laadpaal aanvragen gemeente Haarlemmermeer
Een elektrische auto gekocht, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Boesingheliede aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij aspecten zoals zichtbaarheid en drukte. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.haarlemmermeer.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrisch v.s. benzine.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Boesingheliede zijn veel beschikbaar. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,230 – €0,590 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje onderzoek je de openbare laadstations in Boesingheliede. Op deze site vind je ook oplaadplekken en leveranciers in Cruquius, Vijfhuizen, Zwaanshoek, Hoofddorp en Bennebroek.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief plaatsing zit zo tussen de €1000 en €2475. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af het type laadstation (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Energiedirect, NLE, Engie, Essent en PowerPeers, Oxxio, Pure energie, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,40 p/100 km. Belangrijk: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €9,50 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Boesingheliede monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een montagepaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Boesingheliede kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan zijn zo’n €1000. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Boesingheliede dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Haarlemmermeer verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.haarlemmermeer.nl.