Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Buitenkaag aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw MG ZS EV of Audi e-tron Sportback 50 quattro. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal check je bruikbare informatie over betrouwbare laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Goedkoper autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €990.
- Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Inhoudsopgave
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Buitenkaag vergelijken november 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Haarlemmermeer
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen voor bedrijven
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Buitenkaag
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Polestar 2 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Buitenkaag kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Tevens is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? Hieronder bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Buitenkaag. Zie ook onze informatie over Energieleverancier.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Buitenkaag kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Onderzoek de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant werkt met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Buitenkaag. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ook is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Buitenkaag.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check je extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Buitenkaag vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €750 tot +/- €3275. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme laadpunten met innovatieve functies als Peak Shaving die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Buitenkaag. Type station Laadvermogen Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €540- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €505- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €700- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €840- €1045
Top merken
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Ook interessant: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Buitenkaag wisselen tussen de €330 tot €2050. Dit wordt berekend aan de hand van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het perceel, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €5,25 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal erkende installateurs die werken in je omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1081 km op maandbasis. Met dit getal begroten we wat je kunt besparen. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Buitenkaag):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €156,75 | €1880,94 |
Elektrisch | €0,049 | €52,97 | €635,63 |
Besparing | €0,096 | €103,78 | €1245,31 |
Laadpaal aanvragen gemeente Haarlemmermeer
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Buitenkaag aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als vindbaarheid en doorstroming. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle details kan je bekijken op www.haarlemmermeer.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Laadpaal installatie.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Buitenkaag zijn er voldoende. Iedereen met een EV mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen wisselen tussen de €0,250 en €0,560 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht bekijk jij de openbare laadstations in Buitenkaag. Vind ook laadplekken en verkooppunten in Abbenes, Weteringbrug, Leimuiderbrug, Burgerveen en Nieuw-Vennep.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je werk is relevant voor je personeel en relaties. Beschik je over een kantoor of bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk zit qua kostprijs tussen de €875 en €2050. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af het soort laadsysteem (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Essent, Budget energie, Eneco, NLE en Vandebron, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,25 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €10,40 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Buitenkaag monteert het als wallbox of op een speciale paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste types vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Buitenkaag kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €900. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste bekende elektrische auto’s in Buitenkaag dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Haarlemmermeer verschaft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal vlakbij jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.haarlemmermeer.nl.