Elektrisch rijden zien we steeds meer. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een handige laadpaal in Hoofddorp aan huis. Door gebruik te maken van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw MG ZS EV en/of Tesla Model 3 Long Range Performance. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal tref je extra informatie over populaire type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €975.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal leveranciers Hoofddorp vergelijken november 2024
- Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Haarlemmermeer
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Hoofddorp
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Polestar 2 kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Hoofddorp kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een goede actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en uiteraard de verbruikte stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Hoofddorp. Bekijk ook meer info over Bijtelling EV’s.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Hoofddorp kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting kan laden met een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Hoofddorp. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Tevens ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Hoofddorp.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij check jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Hoofddorp vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €600 tot en met €3025. De prijs hangt vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder zien we steeds meer slimme opladers met speciale opties als Peak Shaving die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Hoofddorp. Type laadpaal Vermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €545- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €520- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €670- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €840- €955
Top leveranciers
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Hoofddorp liggen tussen de €440 en ongeveer €2000. Deze prijs komt tot stand door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Informatie over laadpassen
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €4,50 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Check aangesloten deskundigen uit jouw regio.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1070 kilometer per 4 weken. Hiermee checken we wat je kunt besparen. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hoofddorp):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Type | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €155,15 | €1861,80 |
Elektrisch | €0,049 | €52,43 | €629,16 |
Besparing | €0,096 | €102,72 | €1232,64 |
Laadpaal aanvragen gemeente Haarlemmermeer
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Hoofddorp aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor facetten als vindbaarheid en of het technisch kan. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie is ook gepubliceerd op www.haarlemmermeer.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Smart Charging.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Hoofddorp zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een laadpas kan hier laden. Het is relatief wel duur. De kosten bedragen tussen de €0,255 – €0,615 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In onze maps kaart bekijk jij de openbare laadstations in Hoofddorp. Vind ook laadmogelijkheden en verkopers in Bennebroek, Bentveld, Vogelenzang, Aerdenhout en Santpoort-Zuid.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Gaat het om een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis en laten installeren zit zo tussen de €1000 en €2000. De kosten van het hele pakket is afhankelijk van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Eneco, Engie, Energiedirect, Budget energie en PowerPeers, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,00 p/100 km. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost circa €9,65 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Hoofddorp zet het laadstation vast tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Hoofddorp kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen zo’n €875. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste favoriete elektrische auto’s in Hoofddorp hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Haarlemmermeer biedt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Bekijk ook www.haarlemmermeer.nl.