Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Je kunt dan beter kiezen voor een privé laadpaal in Weteringbrug aan huis. D.m.v. een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80X. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Middels onze vergelijker check je waardevolle informatie over populaire type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Extra goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €975.
- Een eigen laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal aanbieders Weteringbrug vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Haarlemmermeer
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Weteringbrug
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Weteringbrug kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een perfect opgeladen accu. Tevens is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Weteringbrug. Op deze website lees je ook meer over Elektrisch v.s. benzine.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Weteringbrug kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie werkt met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Weteringbrug. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en altijd een vrije plek!
Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Tevens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Weteringbrug.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder check je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Weteringbrug vergelijken
De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €500 t/m €3125. De aanschafkosten hangen vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop zijn er slimme palen met toffe extra’s als gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Weteringbrug. Type laadpaal Vermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €540- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €680- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €830- €925
Goede leveranciers
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Andere mogelijkheden: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Weteringbrug komen uit tussen de €410 en plus minus €2000. Dit hangt vooral af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het perceel, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €3,25 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Zoek erkende leveranciers uit jouw regio.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1079 km per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we wat jouw potentiële besparing is. In onze berekening zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Weteringbrug):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €145,67 | €1747,98 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €50,71 | €608,56 |
Besparing | €0,088 | €94,95 | €1139,42 |
Laadpaal aanvragen gemeente Haarlemmermeer
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Weteringbrug aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij invalshoeken zoals zichtbaarheid en doorstroming. Elke inwoner mag het gebruiken. Alle details is ook te lezen op www.haarlemmermeer.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Goedkoopste laadpas.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Weteringbrug vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,300 tot wel €0,605 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart doorzoek jij de openbare laadstations in Weteringbrug. Op deze site vind je ook oplaadplekken en verkooppunten in Leimuiderbrug, Burgerveen, Nieuw-Vennep, Beinsdorp en Boesingheliede.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor personeel of bezoekers. Beschik je over een pand met meer dan 10 parkeervakken? Tegenwoordig moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Bovendien kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een privé laadpaal aan huis en laten installeren varieert qua prijs tussen de €775 & €2550. De prijsindicatie komt tot stand door het type laadpaal (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals NLE, Engie, Essent, Energiedirect, Eneco en Vandebron, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,50 p/100 km. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €10,25 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Weteringbrug monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Weteringbrug kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service liggen rond de €1025. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Weteringbrug dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Haarlemmermeer verstrekt op het ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.haarlemmermeer.nl.