Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Bontebok aan huis. Door middel van jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw CUPRA el-Born of Porsche Taycan 4S Plus. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl lees je praktische informatie over velerlei type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.
- Met een particuliere elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €915.
- Een thuis-laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Bontebok
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Jouw elektrische auto opladen zoals een CUPRA el-Born gaat steeds eenvoudiger. Een slimme eigen goedkope laadpaal Bontebok kopen is een zeer interessante optie. Je kunt eenvoudig laden en je rijdt elke ochtend weg met een volgeladen accu. Eveneens is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina check je een aantal kooptips rondom laadpaal laten installeren in Bontebok. Op deze website lees je ook meer over Zero Emission.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Bontebok kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant werkt met een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Tegen een kleine meerprijs kan je je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Bontebok. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij noemen we nog even dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Bovendien oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Bontebok.
Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Bontebok vergelijken
De tarieven van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €600 tot en met €3025. De prijs wordt bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme opladers met extra extra’s als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Bontebok. Type laadpaal Capaciteit Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €530- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €545- €635 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €685- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €850- €1045
Populaire producten
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bontebok lopen uiteen tussen de €410 tot €1875. Dit hangt af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementskosten laadpas
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €2,50 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatische verrekening werkgever.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind erkende leveranciers uit jouw gemeente.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1168 kilometer per 4 weken. Hiermee verwachten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bontebok):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €151,84 | €1822,08 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €53,73 | €644,74 |
Besparing | €0,084 | €98,11 | €1177,34 |
Laadpaal aanvragen gemeente Heerenveen
Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Bontebok aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij relevante zaken als bereikbaarheid en drukte. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.heerenveen.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Energieleverancier.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Bontebok zijn veel beschikbaar. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De prijzen bedragen tussen de €0,260 tot wel €0,605 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje treft jij de openbare laadstations in Bontebok. Vind ook laadplekken en installateurs in Nieuwehorne, Oudehorne, Hoornsterzwaag, Jubbega en Hemrik.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Tevens kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik van de palen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €1000 & €2550. Het tarief wordt grotendeels bepaalt door af welk merk je kiest (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, Engie, NLE, Essent en Oxxio, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,30 p/100 km. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost je zo’n €9,55 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Friesland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Bontebok zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Bontebok zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1100. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Bontebok dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Heerenveen heeft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het laadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.heerenveen.nl.