Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Heerlen aan huis. Middels een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volkswagen ID.4 1st of bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80X. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl lees je extra informatie over diverse laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €955.
- Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Heerlen
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Heerlen kopen is een zeer interessante optie. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Eveneens is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Heerlen. Op deze website lees je ook meer over Voordeligste laadpaal.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Heerlen kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Analyseer de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase aansluiting gaat via een standaard 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je dit laten aanleggen door een elektricien in Heerlen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Bovendien ziet het er wat netter uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Heerlen.
Enkele vs dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Heerlen vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €850 t/m €3325. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien zijn er allerlei slimme laadpunten met innovatieve mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Heerlen. Laadstation type Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €505- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €525- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €650- €775 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €830- €985
Top producten
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Ook interessant: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Heerlen wisselen tussen de €440 tot €1825. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het terrein, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €7,00 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Automatische firmware-updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vergelijk populaire installateurs uit jouw gemeente.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1114 km op maandbasis. Hiermee berekenen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze calculatie hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Heerlen):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €122,54 | €1470,48 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €49,02 | €588,19 |
Besparing | €0,0660 | €73,52 | €882,29 |
Laadpaal aanvragen gemeente Heerlen
Rijd je elektrisch, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Heerlen aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle info is ook te lezen op www.heerlen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Duurzame mobiliteit.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Heerlen zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten liggen tussen de €0,290 tot wel €0,590 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Heerlen. Bekijk ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Landgraaf, Simpelveld, Voerendaal, Beekdaelen en Valkenburg aan de Geul.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief plaatsing zit zo tussen de €800 – €2125. Het tarief wordt grotendeels bepaalt door af het type laadstation (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Engie, Essent, Eneco, Budget energie en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,05 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,50 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Limburg.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Heerlen plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Bekijk vooraf wel of je meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Heerlen zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €1025. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste bekende elektrische auto’s in Heerlen dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Heerlen verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of de laadzuil dichtbij jouw woning kan komen. Een verzoek indienen kan op www.heerlen.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente