Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een privé laadpaal in Hoensbroek aan huis. Door middel van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh of Mercedes EQV 300 Lang. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op deze website lees je bruikbare informatie over velerlei laadstations, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit de buurt.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Extra goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €920.
- Een thuis-laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Hoensbroek
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het elektrisch laden van een EV zoals de Volkswagen ID.3 Pure kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Hoensbroek kopen is een goede investering. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een lange actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en uiteraard de verbruikte stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? In het gedeelte hieronder check je een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Hoensbroek. Of klik door voor meer informatie over Beste elektrische auto.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Hoensbroek kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting kan laden met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Hoensbroek. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het gemak van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote voordeel van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbij ligt de kabel niet zo in het zicht en gaat jouw kabel langer mee. Het minpunt is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Hoensbroek.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee keuzes: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Bijgaand vind je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Hoensbroek vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €600 – €3275. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme palen met toffe opties als Autostart die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Hoensbroek. Soort laadpaal Capaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €515- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €530- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €700- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €840- €955
Goede systemen
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Hoensbroek variëren van €370 – €1850. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €6,75 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check goede specialisten die werken in je omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1123 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hoensbroek):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €129,15 | €1549,74 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €48,29 | €579,47 |
Besparing | €0,072 | €80,86 | €970,27 |
Laadpaal aanvragen gemeente Heerlen
Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Hoensbroek aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor variabelen als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle details is ook te lezen op www.heerlen.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Milieu.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Hoensbroek vind je op steeds meer plekken. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen bedragen tussen de €0,260 tot €0,560 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema onderzoek jij de openbare laadstations in Hoensbroek. Op deze site vind je ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Schinnen, Wijnandsrade, Nuth, Baneheide en Bocholtz.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Gaat het om een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie zit zo tussen de €875 en €2225. De kosten van het hele pakket wordt bepaald door het type laadpaal (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Essent, Energiedirect, NLE, Budget energie, Engie en Pure energie, Vattenfall, Vandebron, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,80 p/100 km. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,25 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Hoensbroek bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Hoensbroek kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €1075. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Hoensbroek zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Heerlen verschaft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of het oplaadpunt vlakbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.heerlen.nl.