De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in Kloosterburen aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Polestar 2 of Mercedes EQV 300 Lang. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl tref je waardevolle informatie over geschikte type laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €980.
- Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Kloosterburen
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV als o.a. een Volkswagen ID.3 Pro S kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Kloosterburen kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Overigens is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten worden gevormd door een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina vind je handige tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Kloosterburen. Zie ook aanvullende informatie over Overzicht elektrische auto’s.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Kloosterburen kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Tegen een kleine meerprijs kan je deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Kloosterburen. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadpaal aan huis?
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste is het goed om je te bedenken dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Kloosterburen.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit biedt uitkomst wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref jij extra uitleg over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Kloosterburen vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €825 – €3025. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien heb je de keuze uit slimme opladers met toffe mogelijkheden als Autostart die een grotere investering vereisen. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Kloosterburen. Type station Laadvermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €550- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €510- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €700- €750 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €875- €980
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Kloosterburen lopen uiteen tussen de €450 en plus minus €1800. Dit wordt grotendeels bepaalt door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,25 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Check ervaren leveranciers uit jouw gemeente.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1080 km per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat jouw potentiële besparing is. In onze calculatie zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kloosterburen):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €118,80 | €1425,60 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €45,36 | €544,32 |
Besparing | €0,068 | €73,44 | €881,28 |
Laadpaal aanvragen gemeente Het Hogeland
Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Kloosterburen aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente aspecten zoals bereikbaarheid en of het technisch kan. Elke bewoner kan het gebruiken. Meer details is beschikbaar gesteld op www.hethogeland.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Betrouwbare elektrische auto.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Kloosterburen zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen variëren tussen de €0,250 en €0,615 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Kloosterburen. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en verkopers in Lauwersoog, Vierhuizen, Zoutkamp, Houwerzijl en Ulrum.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Bezit je een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie kost tussen de €850 – €2175. De definitieve prijs hangt vooral af van welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals Engie, Essent, Budget energie, NLE, Energiedirect en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, PowerPeers. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,70 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €10,05 p/100 km. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Kloosterburen monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke stroomkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Kloosterburen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor bedragen circa €825. Disclaimer: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Kloosterburen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Het Hogeland heeft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil vlakbij jouw woning kan komen. Bekijk ook www.hethogeland.nl.