Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Vierhuizen aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Dacia Spring Electric + Mercedes EQV 300 Lang. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Hier zoek je handige informatie over verschillende laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €955.
- Een laadstation bij de woning verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Vierhuizen
Elektrisch rijden is de toekomst. Jouw elektrische auto opladen zoals de Audi Q4 e-tron kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Vierhuizen kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan elk moment van de dag een goede actieradius. Eveneens is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij vind je inhoudelijke informatie en tips m.b.t. laadpaal laten installeren in Vierhuizen. Bekijk ook meer info over Elektrische auto prive rijden.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Vierhuizen kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Denk goed na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant is compatibel met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Vierhuizen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook kan het zijn dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Daarnaast oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Vierhuizen.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart functies
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Vierhuizen vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €500 tot +/- €3375. De prijs wordt bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er slimme stations met innovatieve mogelijkheden als Peak Shaving die kostbaarder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Vierhuizen. Laadstation type Laadvermogen Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €525- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €525- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €650- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €850- €1010
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
- Andere opties: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Vierhuizen lopen uiteen tussen de €310 en +/- €2075. De totale kosten hangen af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementskosten laadpas
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €7,00 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind de beste specialisten uit jouw streek.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1078 km op maandbasis. Op basis daarvan checken we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vierhuizen):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €107,80 | €1293,60 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €43,12 | €517,44 |
Besparing | €0,060 | €64,68 | €776,16 |
Laadpaal aanvragen gemeente Het Hogeland
Heb je een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Vierhuizen aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil geactiveerd wordt. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Alle details kan je lezen op www.hethogeland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Bijtelling EV’s.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Vierhuizen kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een laadpas kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven bedragen tussen de €0,295 – €0,560 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart bekijk jij de openbare laadstations in Vierhuizen. Vergelijk ook laadzuilen en aanbieders in Zoutkamp, Houwerzijl, Ulrum, Westernieland en Pieterburen.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €1025 en €2075. De prijsindicatie komt tot stand door het type laadstation (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, Essent, Engie, Eneco en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,70 per 100 kilometer. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €9,55 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Groningen.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Vierhuizen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een vrijstaande paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is elke woning geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Vierhuizen kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €875. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 is vooral te zien bij merken uit de Europese Unie. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Vierhuizen zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Het Hogeland verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.hethogeland.nl.