Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een handige laadpaal in Maasdam aan huis. Met behulp van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Dacia Spring Electric of Jaguar I-Pace EV320. Niet meer wachten op een vrije plek en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website bekijk je uitgebreide informatie over verschillende laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €910.
- Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Maasdam vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Hoeksche Waard
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Maasdam
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. een Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Maasdam kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? Hierbij vind je aantal belangrijke aandachtspunten voor laadpaal laten installeren in Maasdam. Bekijk ook meer info over Laadpalen vergelijken.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Maasdam installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een stevige paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem is compatibel met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Tegen een kleine meerprijs kan je deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Maasdam. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij moet ook opgemerkt worden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het handige van een losse kabel (of een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Bovendien oogt het minder rommelig en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Maasdam.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Maasdam vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €750 en €3300. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook zijn er allerlei slimme palen met toffe features als gebarenherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Maasdam. Soort laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €535- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €500- €635 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €665- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €850- €1045
Goede producten
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Alternatieven: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Maasdam bedragen tussen de €430 – €2000. Dit hangt vooral af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Hedendaags wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen ongeveer €7,25 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check populaire installateurs uit jouw streek.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1064 km per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maasdam):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €106,40 | €1276,80 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €42,56 | €510,72 |
Besparing | €0,060 | €63,84 | €766,08 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hoeksche Waard
Heb jij de beschikking over een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Maasdam aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals zichtbaarheid en doorstroming. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie kan je bekijken op www.gemeentehw.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Lease een elektrische auto.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Maasdam zijn 24/7 actief. Iedere EV-bezitter kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,230 en €0,560 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht check jij de openbare laadstations in Maasdam. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en installateurs in Puttershoek, s-Gravendeel, Mookhoek, Strijensas en Strijen.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Heb je een pand met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis en laten installeren varieert qua prijs tussen de €1075 en €2150. De prijsindicatie komt tot stand door het type laadstation (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Eneco, NLE, Engie, Energiedirect en Oxxio, Vattenfall, Pure energie, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,35 per 100 kilometer. Belangrijk: een normale auto op benzine kost ongeveer €10,35 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Maasdam bevestigt het laadstation aan de muur of op een stevige paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Maasdam kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten bedragen zo’n €900. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel populaire elektrische auto’s in Maasdam zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Hoeksche Waard verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Zie ook www.gemeentehw.nl.