Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een eigen laadpaal in t Veld aan huis. Middels een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh + Fiat 500e Berlina 42 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Hier ontdek je waardevolle informatie over velerlei type laadpunten, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €970.
- Jouw eigen laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen t Veld
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal t Veld kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Hierbij bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in t Veld. Op EVplan.nl lees je ook meer over Duurzame mobiliteit.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation t Veld installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je bevestigt ‘m op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem gaat via een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Iedere woning heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in t Veld. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. De meerwaarde van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Ook noemen we nog even dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in t Veld.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur t Veld vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen variëren enorm. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €625 en €3075. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Bovendien zijn er slimme systemen met innovatieve mogelijkheden als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal t Veld. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €520- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €690- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €850- €1075
Bekende producten
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Andere opties: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Installatiekosten 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in t Veld wisselen tussen de €320 en plus minus €2200. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €5,75 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal voor thuis kopen?
Zoek aangesloten deskundigen uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1151 km op maandbasis. Met dit getal becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in t Veld):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Soort | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €143,88 | €1726,50 |
Elektrisch | €0,045 | €51,80 | €621,54 |
Besparing | €0,080 | €92,08 | €1104,96 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hollands Kroon
Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in t Veld aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken facetten als bereikbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is terug te lezen op www.hollandskroon.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Betrouwbare laadpassen.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in t Veld zijn er veel. Elke laadpashouder kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten schommelen tussen de €0,240 tot wel €0,550 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema vind jij de openbare laadstations in t Veld. Bekijk ook laadzuilen en verkooppunten in Oude Niedorp, Nieuwe Niedorp, Lutjewinkel, Winkel en Oudkarspel.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Bovendien kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een eigen laadpaal voor huis met daarbij de installatie kost tussen de €1025 & €2475. De kosten van het hele pakket wordt berekend aan de hand van het type laadpaal (wel of geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals NLE, Eneco, Essent, Engie, Energiedirect en PowerPeers, Oxxio, Pure energie, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,05 p/100 km. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost al gauw €9,65 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de stoomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in t Veld monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een vrijstaande paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in t Veld kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €950. Bedenk wel: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in t Veld zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Hollands Kroon verstrekt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Vraag daarbij gerust of de laadzuil in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.hollandskroon.nl.