De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een slimme laadpaal in Blokker aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw BMW iX3 en/of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website check je uitgebreide informatie over verschillende laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €895.
- Jouw eigen laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Blokker vergelijken oktober 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Hoorn
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Blokker
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Blokker kopen biedt veel voordelen. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? In onze keuzehulp kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten omtrent laadpaal laten installeren in Blokker. Zie ook onze informatie over Goedkoopste laadpaal.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Blokker kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk vooraf na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal draait op een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Iedere woning heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Blokker. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij moet je opletten dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbij heb je geen rommelige hangende kabels en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Blokker.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand vind je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Blokker vergelijken
De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €950 tot en met €3175. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme palen met toffe opties als gezichtsherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Blokker. Laadpaal type Laadcapaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €535- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €535- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €650- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €845- €920
Top leveranciers
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
- Zie ook merken als: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Blokker wisselen tussen de €430 tot €1950. De prijs wordt bepaald door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €4,25 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek ervaren adviseurs uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Onderstaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1135 km per 4 weken. Met dit getal becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Blokker):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €113,50 | €1362,00 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €45,40 | €544,80 |
Besparing | €0,060 | €68,10 | €817,20 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hoorn
Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Blokker aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente wijst uit of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals toegankelijkheid en parkeerdruk. Elke bewoner mag het gebruiken. Meer details is beschikbaar gesteld op www.hoorn.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Alle elektrische auto’s.
Lijst met openbare laadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Blokker vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven wisselen tussen de €0,290 tot wel €0,605 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje vind jij de openbare laadstations in Blokker. Vergelijk ook laadstations en verkopers in Wervershoof, Hauwert, Zwaag, Nibbixwoud en Wognum.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Bovendien kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €1075 en €2325. Het tarief wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type en model (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Essent, NLE, Budget energie, Energiedirect, Engie en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,90 p/100 km. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €9,60 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in de meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Blokker bevestigt het laadstation aan de muur of installeert het op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Blokker zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service zijn circa €1075. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. Veel van de bekende elektrische auto’s in Blokker zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Hoorn biedt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt dichtbij jouw huis kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.hoorn.nl.