Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Hegelsom aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh + Porsche Taycan 4S Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina bekijk je praktische informatie over velerlei laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €980.
- Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Hegelsom vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Horst aan de Maas
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor kantoor
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Hegelsom
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Polestar 2 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Hegelsom kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Daarnaast is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten omtrent laadpaal laten installeren in Hegelsom. Of klik door voor meer informatie over Smart Charging.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Hegelsom kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Onderzoek hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant functioneert met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Hegelsom. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Goedkoop laden en altijd een vrije plek!
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Hegelsom.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder delen we een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Hegelsom vergelijken
De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €750 tot +/- €3050. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Ook zijn er allerlei slimme palen met speciale extra’s als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Hegelsom. Soort laadstation Capaciteit Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €550- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €500- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €670- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €865- €990
Top merken
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Andere merken: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Hegelsom liggen tussen de €330 tot €2050. Dit hangt vooral af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het perceel, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €4,50 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal goede verkooppunten die werken in je omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. De Nederlander rijdt om en nabij de 1147 km op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hegelsom):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €160,58 | €1926,96 |
Elektrisch | €0,048 | €55,06 | €660,67 |
Besparing | €0,092 | €105,52 | €1266,29 |
Laadpaal aanvragen gemeente Horst aan de Maas
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Hegelsom aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij factoren als zichtbaarheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is te vinden op www.horstaandemaas.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Accu.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Hegelsom zijn 24/7 actief. Iedereen kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten lopen uiteen tussen de €0,235 en €0,550 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht zie je alle openbare laadstations in Hegelsom. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en leveranciers in Melderslo, Horst, Reuver, Belfeld en Arcen.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €1025 – €2475. Het hele prijskaartje wordt bepaald door het type laadpaal (softwarematige slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Essent, Engie, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,65 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost al gauw €10,35 p/100 km. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de stoomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Hegelsom monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Hegelsom zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen circa €925. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Hegelsom kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Horst aan de Maas verstrekt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de paal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.horstaandemaas.nl.